avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Bokføring av tilbakebetaling av kondemnert lastebil.

Hei! 

Vi driver et enkeltmannsforetak med  tjenester innen transport, dvs langtransport.

Vi/jeg har tre ansatte.

På bil nr. 1 hadde vi en leasingavtale på 7 år med avtale om å lease ut i 0 som det heter.

Da 7 år hadde gått fikk vi kjøpe bilen for beløp pålydende ett avdrag eks mva.

Den førte jeg inn i firmaet D-1233 og K-1920

Verdien var under 15000 og jeg avskrev bilen med det samme, D-6010 og K-1233

Mindre enn en måned etterpå kjørte sjåføren av vegen og bilen ble kondemnert, men hva nå?

Bilen har ingen bokført verdi i firmaet, men vi fikk tilbakebetalt 165000,- på konto samtidig som vi fikk beholde vraket som var taksert til kr. 40000,- Hvordan fører jeg dette?

Bilen ble satt sammen og er ute i trafikk igjen, den skal vel inn i regnskapet som et driftsmiddel antar jeg.

Bil nr. 2 Har vi pantelån på, kjøpet ble ført

D-1920 og K-2242

D-1233 og K-1920

Det har gått 6 år og vi har en restgjeld på ca. 90000,-

Nå er vi så "heldige" at også denne bilen ble kondemnert i forb. med bilskade.

Erstatnignen blir på kr. 185000,- uten vrak denne gangen.

mellomlegg på gjeld og erstatning som blir på kr. 95000,- skal inn på konto,

men her også er spørsmålet hva skal krediteres?

På hver av skadene er det en egenandel på 20000,- dette fører jeg som regel

D-7090 og K-1920 ved betaling.

Denne gangen står de som gjeld til IF frem til betaling.

Hvordan fører man økning MVA som Kemneren har fastsatt?

Blir det K-2700 og D-?

(kun korrekt føring på disse spørsmålene står igjen for å avslutte årsoppgjøret)

mvh

Vivian Angelie Aspen

6 SVAR 6
Highlighted

Re: Bokføring av tilbakebetaling av kondemnert lastebil.

Hei

Dette er en mer kompleks sak å gi ett helt korrekt svar på siden vi ikke har all informasjon, Dere har kjøpt en 7 år gammel bil for en månedsleie. Som dere får igjen totalt 205.000,- for totalt.

Jeg ville ha sjekket dette med en regnskapsfører, men ut fra den informasjonen du oppgir vil jeg si følgende. Siden bilen ikke hadde noen bokført verdi i regnskapet, så vil jeg foreslå følgende bokføring.

Bil nr. 1

Beløpet jeg går ut i fra at du fikk igjen fra Forsikringsselskapet:

D 1930 Bankinnskudd Kr. 165.000,-

K 3800 Gevinst ved avgang anleggsmidler kr. 165.000,-

Vraket med en verdi ville jeg ført slik.

D 1233 Kr. 40.000,-

K 3800 Gevinst ved avgang anleggsmidler kr. 40.000,-

I tillegg skal de kostnadene som dere har for å få bilen i stand legges til på konto 1233.

Bil nr. 2

Håndteres på samme måte, med hen må dere ta med pantelånet på bilen som jeg går ut ifra skal innfris.

Men jeg vil råde deg til å kontakte en regnskapsfører, slik at dette blir bokført riktig,

Mvh

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Supert tusen takk, hadde tenkt i de baner selv. Egenandelen bør vel føres D-7090 og K-3800 da de hadde trukket ifra den ved utbetaling. Bil 2 skal innfris ja.  Hvordan ville du ha ført fastsatt økning MVA? Jeg tenker økning = K-2700 og D-?   mvh Vivian A. Aspen                

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Highlighted

Hei

Bra

Hva mener du med fastsatt økning MVA, hva ligger til grunn?

Jørn

Highlighted
CONTRIBUTOR **

En av mva terminene ble levert inn og betalt altfor sent, som straff fikk vi å betale "økning utg. mva" i brev fra kemneren samt forsinkelsesrenter. I normale fall ville jeg ha kalt det et gebyr, men kemneren sier det er fastsatt økning utg. mva. Det er her jeg få store problemer med konteringen, jeg kan jo ikke føre dette rett mot en av mva kontoene eller?

Highlighted

Hei

For å kunne gi deg ett riktig svar på dette, er det fint om du kan sende inn mer informasjon til support. Eks. kopi av brevet du har mottatt av Kemneren.

Send inn dette til support@mamut.com

Mvh

Jørn Karlsen