avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

erl
CONTRIBUTOR *

Bokføring av tolldeklarasjon etter mva-registrering

av erl

Hei

Aksjeselskap som er mva-registrert.

Før vi ble registrert kjøpte vi inn varer fra utlandet som skal brukes i virksomheten (ikke videresalg) og fikk separat faktura for mva, fortolling og andre smågebyrer fra transportøren. Siden vi da ikke var mva-registrert skulle vi ikke føre tolldeklarasjonen for dette.

Varene + mva + fortolling/gebyrer/havneavgift osv ble dermed ført på samme kostnadskonto.

Spørsmål 1: Er det egentlig kun "utlagt mva" som transportøren krever inn som skulle føres på samme konto som varene, eller er det ok at fortolling og de andre gebyrene også er ført på samme konto?

--

Nå har vi blitt mva-registrert og skal snart søke om tilbakegående mva-oppgjør.

Spørsmål 2: Skal tolldeklarasjoner som er mottatt før mva-registrering nå føres?

Spørsmål 3: Kan vi få fradrag for den mva som vi har betalt til transportør ifm. innførsel før mva-registrering?

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Spørsmål 1.

Hvis dette ikke skal selges videre bokføres MVA, frakt og fortolling på samme kostandskonto som varene.

Spørsmål 2.

Du kan korrigere fakturaer på MVA ved fortolling slik at du får MVA fradraget.

Spørsmål 3.

Ja, da må bilaget korrigeres, slik at det blir ført ut av kostandskonto mot konto 2710 Inngående MVA høy sats.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

erl
CONTRIBUTOR *

av erl

Forstår jeg det riktig at jeg ikke skal føre tolldeklarasjonen som er mottatt før vi ble mva-registrert?

Oppfølging til spørsmål 3:

Holder det da å korrigere fakturaen fra transportør, som inneholder en fakturalinje med utlagt mva og føre dette beløpet ut av kostnadskonto og til konto 2710, som du foreslår?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er riktig, før du ble MVA registrert skal du ikke føre Tolldeklarasjonen. Da får du faktura på MVA fra speditør.

Når du er blitt MVA registrert skal du legge til konto 275 på føringen av fakturaer når du kjøper tjenester fra utlandet.

Når du kjøper varer fra Utlandet skal du bokføre Tolldeklarasjonen du mottar i Altinn en gang i MND.

Korrigering av MVA

Da går du inn på fakturaene du ikke har ført fradrag for MVA på, og korrigerer MVA beløpet til MVA kontoer 27xx

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen