avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

LKB
CONTRIBUTOR *

Bokføring av tolldeklarasjon

av LKB

Hei,

Hvordan skal en tolldeklarasjon føres når det gjelder en gave/arv gitt for å brukes i ENK'et til vedkommende? Det finnes ingen faktura på det.

Fakturaen til ENK'en på tollavgiften er ført mot toll/frakt i regnskapet, men når det gjelder selve tolldeklarasjonen blir får jeg det ikke til. La oss si at det står kr 1000 som statistisk verdi  og tollavgiften (som er betalt) er på kr 2000. Hvordan gjør jeg da, hvilket konto skal brukes? Skal det føres som en vanlig faktura?

Kommer da kr 3000 (kr 1000+kr 2000) stå på post 11 i skattemeldingen for merverdiavgift?

Takk på fohånd.

9 SVAR 9

av Jørn Karlsen

Hei

Siden du har et ENK, og da får en faktura på toll, så føres den på konto 4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg

Når det gjelder MVA, så mottar du enten en faktura fra speditør på MVA, den fører du direkte mot 2710 Inngående mva, høy sats.

Eller så får du en tolldeklarasjon i Altinn, som skal bokføres. Se vedlagte link med forklaring.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

LKB
CONTRIBUTOR *

av LKB

Men det foreligger ingen faktura da det er en gave/forskudd på arv som blir benyttet i  ENK’et. Da kan det vel heller ikke foreligge mva som skal rapporteres? Og da kan det vel ikke heller føres på et momskonto?

Skal tollavgiften + statisk verdi føres inn i sin helhet på post 11 på skattemeldingen for mva? 

av Jørn Karlsen

Hei

Nei du skal kun føre tollavgiften.

Hvis du ikke mottar faktura på MVA eller en tolldeklarasjon i Altinn, skal du ikke føre noe MVA, og da kommer det heller ingen beløp i post 11.

Men skal du føre Arv inn i ditt firma, er ikke det privat?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LKB
CONTRIBUTOR *

av LKB

Hat mottatt tolldeklarasjon men der er det ju ingen mva. Der er den statistiske verdien og tollavgiften.

Har fått feilmelding på skattemeldingen for mva om at det er feil når ikke innførselen av varer vises på skattemeldingen for mva så den ska sikkert inn, men jeg skjønner ikke hvor og hvordan det skal føres i regnskapet for at det skal bli korrekt? Fikk faktura på tollavgiften som er ført på konto for toll/frakt. 

av Jørn Karlsen

Hei

Vanskelig å svare deg å hva som er feil når jeg ikke ser ditt regnskap og hva du har ført.

Er det Skattemeldingen du får feil på Eller MVA-meldingen ?

Hvordan har du ført disse bilagene ?

Siden det er arv så vil jeg mene at dette er privat, og ikke skal inn i ditt regnskap. Gi meg gjerne en forklaring på hvorfor.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LKB
CONTRIBUTOR *

av LKB

Det er en primærnæring med momsfrist 14. April. Og på den innsendte momsoppgaven fikk vi melding fra Skatteetaten om att vi måtte ha med innførselen som det fantes en tolldeklarasjon på.

Den går rett i ENK’et fordi all inntekt som gaven generer kommer i ENK’et. 

av Jørn Karlsen

Hei

Da skal du ha mottatt en tolldeklarasjon i Altinn med statistisk verdi den og den føre slik som i linken. 

Bokføring av import MVA på Varer importert fra utlandet.

Link

For høy sats 25%: Start med å velge konto 2761 og legg inn beløpet på kredit. Dette beløpet finner du på som oftest på tolldeklarasjonsdokumentet post 46 og 47. Dette stemmer midlertidig ikke for alle.  Trenger du mer hjelp for å beregne denne avgiften, klikk her. Da vil resten av beløpene og kontoene du ser på bildet under fylles ut automatisk. Kontroller bilaget og klikk deretter Bokfør.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LKB
CONTRIBUTOR *

av LKB

Spørsmålet er mer konkret skal det beregnes mva og kontoen du viser til brukes når ikke det foreligger faktura?

av Jørn Karlsen

Hei

Ja det stemmer.

Som du ser av linken så sier beskrivelsen at det skal beregnes import mva av grunnlaget i post 9, og så får du fradrag for samme beløpet i post 17.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen