Mine områder
Hjelp
jco@meccii.com Østby
CONTRIBUTOR **

Bokføring av utbytte med tilbakeholdt kildeskatt

av jco@meccii.com Østby
Jeg er bosatt i Danmark, og fører regnskap for et aksjeselskap i Norge som jeg eier 100%. Jeg skal utbetale utbytte fra selskapet til meg personlig, og er på jakt etter litt veiledning til hvordan jeg gjør det rent praktisk med bokføringen i Visma eAccounting og med banktransaksjoner. Jeg planlegger å håndtere dette som et tilleggsutbytte på grunnlag av godkjent årsregnskap for 2019.

Jeg har lest meg frem til en del informasjon om dette:
At utbytte skal gjøres som en banktransaksjon, og ikke føres som lønn. Selskapet skal holde tilbake 15% kildeskatt (Danmark) ved utbetaling.

Hvordan skal dette bokføres i Visma eAccounting?
Hva gjør selskapet med tilbakeholdt kildeskatt, og hvordan rapporteres og innbetales denne til skatteetaten?
3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Utbytte skal være avsatt på konto 2800 Avsatt utbytte når du foretok års avslutningen.

Så utbetalingen bokføres slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2800 Avsatt utbytte

Debet 2600 Forskuddstrekk

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

jco@meccii.com Østby
CONTRIBUTOR **

av jco@meccii.com Østby
Vis mer
Takk for hurtig svar.

Det ble ikke besluttet utbytte i forbindelse med årsavslutningen, og det er derfor ikke ført noe avsatt utbytte på konto 2800. Jeg vil håndtere dette som tilleggsutbytte på ekstraordinær generalforsamling, men jeg mener å ha lest i andre innlegg her på Visma faglig forum at jeg fortsatt skal føre på samme konto 2800. Er det riktig?

Er du sikker på at ikke det skal være “Kredit 2600 Forskuddstrekk”? Jeg får det ikke helt til å stemme sånn som du har skrevet det…

I og med at jeg skal føre tilbakeholdt kildeskatt på konto 2600, vil det si at det beløpet innbetales til Skatteetaten sammen med annen forskuddsskatt på lønn?
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer, du fører utbytte fortsatt mot konto 2800 Avsatt utbytte.

Du har helt rett, føringen blir slik:

Så utbetalingen bokføres slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2800 Avsatt utbytte

Kredit 2600 Forskuddstrekk

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen