avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Bjørn-Toni
CONTRIBUTOR ***

Bokføring av velferdstiltak som jule-, sommer- og andre middager/luncher

av Bjørn-Toni

Heisan

Jeg skal nå bokføre vår julemiddag og har lest meg litt opp. Har funnet ut på nett at;

"Slike arrangementer anses som velferdstiltak og vil være fullt skattefrie for arbeidstaker, og selskapet får fullt skattemessig fradrag. Forutsetningen er at vilkårene for rimelig velferdstiltak er oppfylt. Slike velferdstiltak gjelder alle ansatte med ledsager samt styremedlemmer, deltidsansatte og andre som er tilknyttet virksomheten.

Her foreligger det ingen beløpsbegrensning. Selskapet har fullt skattemessig fradrag selv om det serveres alkohol."

Har da noen spørsmål rundt dette:

1. Hvilken konto anbefaler dere å bruke for sånt? 
2. Gjelder dette da også om sprit ble servert?

3. Hvor mange sånne kan man ha sånne velferdstiltak? Julefest og sommerfest er vel standard. Men kan man 1 gang i mnd også kjøpe inn f.eks lunch/middag og ha et lite 1-3 timers møte med alle ansatte i bedriften? 

Jeg skjønner at man her ikke får igjen mva. 

Takker

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er ingen beløpsgrenser på slike arrangement eller hvor ofte du kan ha slike arrangement. 

Men her kommer sunn fornuft inn i bilde.

Disse utgiftene kan føres på disse kontoene:

5990 Annen personalkostnad

(Andre personalkostnader, jobbarrangement som sommerfest/julebord og skattefrie goder etc føres her.)

6860 Møter, kurs, oppdatering etc.

(Her føres utgifter til møter og kurs. Dette kan også inkludere påfyll av kunnskap som fagseminarer og konferanser. Kostnader som bevertning og leie av lokaler kan også føres her)

Da får du skattefradrag, og det er riktig som du skriver det er ikke fradrag for MVA

I tillegg til kvittering/faktura, skal du ha en beskrivelse av arrangementet eks. julebord og en liste over alle som har deltatt

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Bjørn-Toni
CONTRIBUTOR ***

av Bjørn-Toni

Heisan Jørn

Takker for svar. Jeg fikk svar på det meste, men ønsker et konkret svar angående sprit, da jeg vet det er veldig strengt håndtert ellers. For disse nevnte arrangementene så har jo matvarer blitt handlet fra en leverandør, brus og annet fra en annen leverandør, mens både øl og sprit har blitt kjøpt inn (fra butikk og/eller vinmonopolet). Fører jeg det mot de samme kontoene og er det igjen sunn fornuft som gjelder i henhold til mengde/kostnad? 

Er det noen føringer/anbefalinger i forhold til om transaksjonene for disse varene har blitt gjort med bedriftskortet, eller betalt privat og så skal refunderes personen som la ut? (Det som har skjedd har skjedd, men jeg tenker på hva er "best" for neste gang, om det er noen måter som myndighetene/revisorene foretrekker). 

Takker for hjelpen.

Mvh., 

Bjørn-Toni Bakken

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du fører øl/vin/sprit på samme konto ved firma arrangement. Og ingen fradrag for MVA.

Sunn fornuft, er det ingen fasit svar på, men kommer an på hvor mye du vil servere.

Om det er betalt med firmakort / eller som utlegg av en ansatt betyr ingen ting.

Du kan føre det som bankbilag:

Er det bedriftskort, så blir føringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 5990 Annen personalkostnad

Samme gjør du om noen har lagt ut for dette, da legger du inn en utbetaling til den som har lagt ut dette i nettbanken. og føringen blir den samme.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen