for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei,
Firmaet er godkjent biloppsamlingsplass og tar imot og vraker biler etc. I tillegg til biler tar vi også imot campingvogner, mopeder, bobiler, lastebil, motorsykkel og for dette får firmaet et driftstilskudd. Eks.: For en campingvogn mottar vi kr. 5.250 i driftsstønad, hvilken konto fører jeg dette på? Det er jo ingen mva her, skal det inn i Skattemelding for merverdiavgift i post A, post 1 Samlet omsetning utenfor merverdiavgiftsloven?
Ofte betaler firmaet ut kr.3.000 i kontanter til eier og får igjen vrakpanten fra skatteetaten etter å ha sendt inn vrakmelding. Hvilken konto fører jeg denne innbetalingen vi får fra skatte-etaten ?skal den også i A, post 1 på mva-oppgaven?
Med vennlig hilsen
Anne
Løst! Gå til løsning.
Hei
Dette ville jeg ført på følgende kontoer
Innbetaling fra skatteetaten
3441 Vrakpant fra skatteetaten
Dette er avgiftsfritt, og skal med i Post 6 i MVA meldingen
Utbetaling til kunder på vrakpant
4110 Innkjøp varer, avgiftsfritt
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Dette er avgiftsfritt, og skal med i Post 6 i MVA meldingen
Takk for svar, men i tillegg til vrakpanten får bedriften et driftstilskudd for å ta inn campingvogner etc.
Eksempel er vrakpanten på bobiler 3000, som går til eier, mens bedriften (mottaksstedet) får kr 5250 i driftsstøtte fra skatteetaten for å motta bobilen. Må jeg ikke ha dette på en annen konto enn konto:3441? For å skille mellom vrakpant og driftsstøtte? Og hvor skal eventuelt den nye kontoen med i MVA meldingen?
Mvh
Anne
Hei
Da lager du ny konto 3442 driftsstøtte
Går ut fra at det ikke er MVA på denne driftsstøtten. Og da kommer beløpet i Post 6 i MVA meldingen
Det er MVA kodene på kontoene som styrer hvilken post beløpene kommer i på MVA-meldingen.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei igjen,
Fikk nå beskjed av revisor at Vrakpant fra skatteetaten (du foreslo konto 3441) ikke skal tas med på Mva-meldingen.
Driftsstøtte (du foreslo konto3442) skal med i post 1 på Mva-meldingen.
Hvilke konto kan jeg bruke da?
Vennlig hilsen
Anne
Hei
Konto 3441 og 3440 kommer ikke automatisk i MVA-meldingen
Det kommer an på hvilken MVA kode du bruker på disse kontoene.
Lar du MVA feltet være blankt når du fører det, så kommer det ikke med i MVA meldingen.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.