Mine områder
Hjelp
Anne Breilid
CONTRIBUTOR **

Bokføring av vrakpant/driftstilskudd vrakpant

av Anne Breilid

Hei,

Firmaet er godkjent biloppsamlingsplass og tar imot og vraker biler etc.    I tillegg til biler tar vi også imot campingvogner, mopeder, bobiler, lastebil, motorsykkel og for dette får firmaet et driftstilskudd. Eks.: For en campingvogn mottar vi kr. 5.250 i driftsstønad, hvilken konto fører jeg dette på? Det er jo ingen mva her, skal det inn i Skattemelding for merverdiavgift i post A, post 1 Samlet omsetning utenfor merverdiavgiftsloven?

Ofte betaler firmaet ut kr.3.000 i kontanter til eier og får igjen vrakpanten fra skatteetaten etter å ha sendt inn vrakmelding. Hvilken konto fører jeg denne  innbetalingen vi får fra skatte-etaten ?skal den også i  A, post 1 på mva-oppgaven? 

Med vennlig hilsen

Anne

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dette ville jeg ført på følgende kontoer

Innbetaling fra skatteetaten

3441 Vrakpant fra skatteetaten

Dette er avgiftsfritt, og skal med i Post 6 i MVA meldingen

Utbetaling til kunder på vrakpant

4110 Innkjøp varer, avgiftsfritt 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Dette er avgiftsfritt, og skal med i Post 6 i MVA meldingen

Anne Breilid
CONTRIBUTOR **

av Anne Breilid

Takk for svar, men i tillegg til vrakpanten får bedriften et driftstilskudd for å ta inn campingvogner etc. 

Eksempel er vrakpanten på bobiler 3000, som går til eier, mens bedriften (mottaksstedet) får kr 5250 i driftsstøtte fra skatteetaten for å motta bobilen. Må jeg ikke ha dette på en annen konto enn konto:3441?  For å skille mellom vrakpant og driftsstøtte? Og hvor skal eventuelt den nye kontoen med i MVA meldingen?

Mvh

Anne

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da lager du ny konto 3442 driftsstøtte

Går ut fra at det ikke er MVA på denne driftsstøtten. Og da kommer beløpet i Post 6 i MVA meldingen

Det er MVA kodene på kontoene som styrer hvilken post beløpene kommer i på MVA-meldingen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anne Breilid
CONTRIBUTOR **

av Anne Breilid

Hei igjen,

Fikk nå beskjed av revisor at Vrakpant fra skatteetaten (du foreslo konto 3441) ikke skal tas med på Mva-meldingen.

Driftsstøtte (du foreslo konto3442) skal med i post 1 på Mva-meldingen.

Hvilke konto kan jeg bruke da?

Vennlig hilsen

Anne

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Konto 3441 og 3440 kommer ikke automatisk i MVA-meldingen

Det kommer an på hvilken MVA kode du bruker på disse kontoene.

Lar du MVA feltet være blankt når du fører det, så kommer det ikke med i MVA meldingen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen