avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Bokføring dagsoppgjør.

Hei! 

Har et par spørsmål ang bokføringen av dagsoppgjør & inntekt. 
Vi skriver daglig på oppgjørsskjema, og alt lagres i fine rapporter via vårt kassesystem. Vi er en restaurantbransje, og i kassesystemet blir alt lagret med forskjellige kontoer (vin, øl, mat o.l med riktige mvaprosenter i hvert oppgjør. 

Men sliter litt når det kommer til avstemning av kasse/bank i Visma og hvordan jeg skal føre det der inne. 
Jeg får inn forskjellige type oppgjør. En fra Nets Filial og en som heter "Terminal oppgjør, sumpost".
Fra mailene jeg mottar fra Nets står det i oppgjøret "
Oppgjør fra Teller er ikke MVA-pliktige", så hele situasjonen der gjør meg ganske usikker på hvordan jeg skal føre dette.

Hadde først bokført det som "3000 avgiftspliktige handelsvarer med høy sats", men da kommer jo MVA med, så vet plutselig ikke helt hvordan det bør føres riktig. 

Så skal jeg bare fortsette å bokføre dette som jeg har gjort til nå?

1920 - debet (total)

3000 - kredit (total - mva)

2700 - kredit (mva-beløp) 

Eller gjør jeg noe veldig feil da?

Og jeg har ikke ført noe inn som kontant enda. Vi tenker å sette inn i banken ca 1 gang i uken (vi er relativt nyoppstartet!) og da blir det vel oppført på samme måte uansett?

Takk for svar!

9 SVAR 9
Highlighted

Sv: Bokføring dagsoppgjør.

Hei

Vil anbefale deg å føre dagsoppgjørene på denne måten:

Debet 1510 Nets

Kredit 3000 -  (total inkl.  mva)

Kredit 2700 - (mva-beløp) 

Når du så får innbetalingene fra nets osv. fører du det sik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1510  Nets

Debet Bank og kortgebyrer

Dette siden Nest osv trekker gebyr, og du får bedre oversikt over beløpene du har utestående og får ført gebyret på riktig måte.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Takk for svar. 

Vi fører ikke inn dagsoppgjøret i visma daglig (siden vi har bankintegrering) og vi har dagsoppgjør i kassesystemet vårt. 
Så behøver egentlig kun & avstemme kasse/bank, og det er de jeg er litt usikker på hvordan jeg skal føre inntektene. 

Ang gebyrer hos NETS så klarer jeg ikke finne noe ang dette hos dem, så mulig det blir trukket av inntektene før innbetalingene kommer på konto? 
Så per post i kasse bank bør jeg vel kunne føre som:

1920 - debet (total)

3000 - kredit (total - mva)

2700 - kredit (mva-beløp) 

Eller?

Highlighted

Hei

Vil anbefale deg å ta kasseoppgjør hver dag.

Og det bokfører du slik:

Debet 1510 - Nets (total) (denne kontoen oppretter du selv)

Kredit 3000 - Beløpet eks. mva,

kredit  2710 MVA høy sats

Når du får beløpet inn i kasse bank (siden du har bankintegrasjon) fører du det slik:

Debet 1920 Bankinnskudd (beløpet som er innbetalt på konto)

Kredit 1510 Nets (total beløpet)

Debet 7770 Bank og kortgebyr

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Når det gjelder NETS(ihvertfall min avtale), så er det din egen bank som overfører pengene for debet kort(ikke kreditkort), og der trekkes ikke gebyrer direkte av transaksjonene(vi har fast % gebyr), men det trekkes en gang i mnd. Betalinger med kreditkort kommer litt senere, og fra NETS. På de betalingene er det gebyr pr. transaksjon som kommer frem på utskriften du kan hente ut fra NETS sin nettside.

Highlighted

Hei

Da fører du det slik:

Når du får beløpet inn i kasse bank (siden du har bankintegrasjon) fører du det slik:

Debet 1920 Bankinnskudd (beløpet som er innbetalt på konto)

Kredit 1510 Nets (total beløpet)

Så har du egen balanse konto på Kredittkort eks. 1511.

Du kan ikke føre innbetalinger med kort mot 1920, da du har bankintegrasjon, da blir beløpet dobbelt ført. Derfor en balanse konto som i mitt eksempel.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Skal sjekke opp avtalene våre, og se om vi har noe av det samme!

Hvordan fører du inntekten som kommer inn mtp debet/kredittkort?

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Har laget meg en mal under -regnskap->billag->nytt billag for selve dagsoppgjøret:
BillagsmalDagsoppgjør.png

Og en ny mal for føring av selve oppgjøret fra NETS, Vipps, Izettle eller banken:

Billagsmalkortoppgjør.png

Har vurdert å lage meg egen konto for Izettle, vipps osv. Men tror det får vente til neste regnskapsår 🙂

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Wow, lurt! Takk for infoen, tror jeg må lage meg slike jeg også 🙂 

Highlighted

Hei

Bokførings malene som det har blitt svart med er helt korrekte.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen