avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

jonaa
CONTRIBUTOR *

Bokføring mva-melding for omvendt avgiftsplikt (MVA Unntak)

av jonaa

Hei,

Jeg lurer på hvordan føring av mva-melding for omvendt avgiftsplikt ved kjøp av utlandstjenester skal gjøres. Jeg har sett på guidene på selve beregningen av MVA grunnlaget og føler jeg har kontroll på dette, men jeg er usikker på hvordan jeg skal føre betalingen av MVA fra mva-melding for omvendt avgiftsplikt slik at jeg også utgiftsført denne som en del av kostnaden.

Mvh
Jon

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Når du kjøper tjenester fra utlandet skal du legge til og beregne import MVA på fakturaen du fører

Eks. slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 7320 Reklamekostander

Kredit 2745 Grunnlag utgående MVA kjøp av tjenester utland

Er fakturaen i annen valuta så legger du også inn valuta beløpet på konto 2745 Grunnlag utgående MVA kjøp av tjenester utland

Da ser du systemet beregner import MVA å betale og til fradrag automatisk.

Så kan du trykke på Vis bokføring I Norske kroner, for å se beløpene i NOK.

Se vedlegg.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

jonaa
CONTRIBUTOR *

av jonaa

Hei, 

Ja den delen er grei, men jeg lurer på hvordan selve betaling av MVA etter at jeg sendt inn informasjonen til skatteetaten skal gjøres, slik at jeg også får selve MVA betalingen som en del av kostnaden.

Siden driften min er unntatt fra MVA så skal vel jeg også utgiftsføre MVA?

Mvh
Jon

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Beklager, fikk ikke med meg at du ikke var MVA pliktig eller MVA unntak.

Da gjør du følgende, se vedlegg.

Du bokfører slik jeg viste i forrige innlegg, sletter linjen med konto 2711 Inngående MVA, kjøp av tjenester utland.

Så legger du til en ny linje med samme kostnadskonto som i mitt eks. 7320 Reklamekostnader og MVA beløpet 12,50 til debet.

Da får du ikke fradrag for MVA beløpet, men betaler det til Skatteetaten i MVA-meldingen. og kostnaden kommer da på konto 7320 Reklamekostnader

Se vedlegg

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen