avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

K-like
CONTRIBUTOR *

Bokføring remitteringsbilag

av K-like

Hei!
Problemstillingen er følgende; vi er et AS som selger tjenester som er unntatt mva. 

I 2020 hadde vi bla to fakturaer som gikk til inkasso via visma autocollect.

Disse fakturaene ble betalt nå i januar 2021.

Samtidig har det seg sånn at tjenestene vi selger nå er blitt mva-pliktige og vi er registrert i mva-registeret fra 12 januar 2021. 

Det jeg lurer på er dels hvordan føre innbetalingen, og dels om noe av dette hører til 2021? Jeg mener salget skjedde definitivt i 2020, så det er vel medregnet i 2020. Men samtidig er vi jo belastet mva, som kostnad fra visma autocollect, hvilket år hører dette til?

Jeg tenkernok at det hører til i år, datoen remitteringsbilagene ble datert?(og at vi kan få fradrag for den inngående mva? På forhånd takk!

2 SVAR 2

av Jørn Karlsen

Hei

Fakturaen fra 2020, er helt klart uten MVA, og det er riktig.

Føring av betalingen skal du normalt ikke føre MVA. Men siden saken er sendt til inkasso, så legger inkassobyrået ut for MVA på gebyrer.

MVA på dette gebyret blir du belastet fordi inkasso byrået ikke er MVA pliktige. Men du får fradrag for dette MVA beløpet.

Og denne innbetalingen og MVA beløpet tilhører 2021.

Så føringen din blir eks. slik:

Debet 1920 Bankinnskudd kr. 80,-

Kredit 1500 Kundefordringer kr. 100,-

Debet 2710 Inngående MVA høy sats kr. 20,-

Da kommer MVa beløpet til fradrag på neste MVA melding.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Diskusjon i Visma eAccounting er et forum for system tekniske spørsmål.
Siden ditt spørsmål er innen lover og regler i regnskap, flytter jeg ditt innlegg til faglige spørsmål.

Har du tekniske spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen

Silje Rong
Visma eAccounting AS

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Customer Success Manager