Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Bokføring ved kjøp av firma bil.

Hei,

Firmaet har gått til innkjøp av en firmabil for kjøring av varer og slikt. Den har grønne skilter og skal brukes bare til firma kjøring. Den kostet under 10 000 kr, så når jeg prøvde å legge den inn som firma bil fikk jeg advarsel ‘’ Beløp under kr. 15 000 bør behandles som forbruksvare i stedet for inventar. Ønsker du å føre dette på valgt inventarkonto?''

Dette er en gammel bil og har en del problemer så ikke sikker på hvor lenge den vill vare.

Ser at det tidligere her har blitt nevnt 3 år, vet ikke om den varer så lenge, men det er mulig. 

Så er det det med å legge den inn som ny eiendel, det må jeg vell også gjøre for å kunne skrive av drifts kostnader på den? 

Litt uskikker på hvordan jeg skal gjøre dette for å få det riktig. 

Har dere noe råd til meg ang dette? 

Mvh 

Steinar. 

1 SVAR 1

Sv: Bokføring ved kjøp av firma bil.

Hei

Det er kun eiendeler over kr. 15.000,- som har levetid over et år som skal legges inn som eiendeler og bokføres i konto kasse 1. Biler 1230.

Siden denne bilen har en verdi på kr. 10.000,- skal du kostnadsføre bilen med en gang i konto klasse 6-7

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-)

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen