for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Beklager hvis det har vært besvart tidligere, men jeg klarte ikke å finne noe på det.
På hvilken bokføringskonto registrerer jeg leverandørfaktura for konsulenttjenester som har med oversettelse av dokumenter å gjøre?
Det er ikke snakk om juridisk eller økonomisk bistand.
Løst! Gå til løsning.
Hei
Du kan bokføre dette på konto 4500 Fremmedytelser og underentrepriser, hvis det i forbindelse med varer/tjenester du skal selge.
Er det for internt bruk kan du opprette egen konto eks. 6725 Konsulenttjenester oversettelse
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei,
Jeg har sett en artikel på konsulenttjenester her: https://dfo.no/kundesider/kundenotater/bokforing-av-konsulenttjenester-og-andre-fremmede-tjenester-i...
6700 Konsulenttjenester innen økonomi og revisjon
6701 Konsulenttjenester innen juss – juridisk bistand
6710 Konsulenttjenester til utvikling av programvare og IKT-løsninger
6720 Konsulenttjenester til organisasjonsutvikling mv.
6721 Konsulenttjenester til rekruttering mv.
6722 Konsulenttjenester til kommunikasjonsrådgiving, design mv.
6730 Andre konsulenttjenester
6740 Innleie av vikarer
6750 Kjøp av tjenester til løpende driftsoppgaver, IKT
6760 Kjøp av lønns- og regnskapstjenester
6780 Kjøp av andre fremmede tjenester
Men er det ikke kommes på Visma som standard bokføringskontoer. Er det ok å åpne og bruke for eksempel 6710 Konsulenttjenester til utvikling av programvare og IKT-løsninger? Andre spørsmål, hvorfor er det brukes ordet "bistand" på mange konto in 67? (morsmålet mitt er ikke norsk 😉
Hei
I Visma eAccounting har vi Norsk standard kontoplan NS4102, som er vedtatt i Stortinget.
Så finnes det flere bransjer som bruker flere kontoer, for å splitte opp ulike typer kostander på ulike kontoer.
Du står fritt til å lage egne kontoer for å splitte/dele opp ulike kostander eller inntekter på flere kontoer. Slik som Direktoratet for forvaltning og økonomistyring har gjort her.
De lager ny konto med samme konto klasse og gruppe. Første nr. i en konto er konto klasse, og 2 siffer er konto gruppe. Og de 2 siste nr. i en konto er spesifikasjon innen for konto klasse og gruppe.
For å forklare dette bruker jeg ofte Husleie og felles utgifter som eksempel.
Konto 6300 Leie lokaler, men det finnes ingen egen konto for felles utgifter, og ønsker man å splitte og dele på de ulike kostandene. Kan du opprette konto 6301 Fellesutgifter.
Da ligger de under hverandre og gir en god oversikt. Samt at de automatisk kommer i riktig post i Næringsoppgaven osv.
Hvorfor det brukes bistand i kontoplanen kan jeg dessverre ikke svare deg på dessverre. men konsulent er innleide tjenester, og det er en bistand for å utføre tjenester eller oppgaver.
Du kan fint endre navnet på kontoen om du ønsker.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Takk for hjelpen og raskt svar, det er klart nå 😉
Hei
Bare hyggelig.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Jeg ville gjørt det lykkelig, men det ser ut til at det bare kan være én løsning for et spørsmål. ... Jeg skrev faktisk til spørsmålet som allerede var løst. ... men hvis du kan gi råd om hvordan du gjør det, vil jeg gjøre det 😉
Hei
Er det dette spørsmålet du tenker på ?
Men er det ikke kommes på Visma som standard bokføringskontoer. Er det ok å åpne og bruke for eksempel 6710 Konsulenttjenester til utvikling av programvare og IKT-løsninger? Andre spørsmål, hvorfor er det brukes ordet "bistand" på mange konto in 67?
Svar Du kan opprette konto 6710 Konsulenttjenester til utvikling av programvare og IKT-løsninger
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
@Anonymous I'm sorry, maybe my norwegian was not so clear 😉 ...I meant that I would happily accept your answer as a solution to my question but it seems I cannot do so. I only jumped into this topic because it was connected to mine, but the original question was "Bokføringskonto for konsulenttjenester" by @Baias and your previous answer was already accepted as a solution on the 09-02-2021. ...So, I cannot see any option to trykk "Godta" som løsning.
Hi
No problem, to the left of the green button you can press accept as solution (godta som løsning).
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
It should be left from the green "Reply" button?
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.