avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Lotramo-Fredrick
CONTRIBUTOR *

Brukt varebil, utgifter og verksted

av Lotramo-Fredrick

Så har jeg kjøpt en brukt varebil til 15000 + omreg 1100, og ført dette på konto 1235. Er dette riktig?

I tillegg, så har jeg kjøpt litt utstyr jeg trenger for å kunne bruke den - lastestropper, refleksvest, førstehjelpsskrin, tørkepapir osv - og lurer på hvilken konto dette skal føres på? 

Til slutt må bilen på verksted for å få EU-godkjenning (det fulgte med mangellapp ved kjøpet, så ingen overraskelser) - på hvilken konto skal det føres?

Hva med bompenger, drivstoff og "vanlige" utgifter som spylervæske osv?

Hvordan skal jeg legge inn bilen som eiendel i firmaet? Hvilken pris skal jeg da sette på bilen? Skal jeg sette verdi til kjøp + verksted? Vi snakker om en Transit fra 2008, så jeg har ingen begrep om hvordan jeg skal avskrive på den i det hele tatt. 

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Normal konto for kjøp av biler er konto 1230 Biler. Så går jeg ut fra at konto 1235 er en konto du har opprettet selv. Men det blir riktig.

Utstyr som lastestropper, refleksvest, førstehjelpsskrin, tørkepapir osv. kan føres på konto  6550 Driftsmaterialer

Reparasjon av bilen føres på konto 7020 Vedlikehold, er kostnaden over kr. 15.000 så skal den føres på konto 1235 (1230)

I eiendels registeret skal du legge inn den verdien som du har kjøpt bilen for. Beløpet som er bokført på konto 1235.

Normalt avskrives en bil over minimum 5 år. men siden dette er en bruktbil til relativ lav sum, så ville jeg lagt inn 2 år. 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Lotramo-Fredrick
CONTRIBUTOR *

av Lotramo-Fredrick

Jeg brukte konto 1235 fordi der sto det varebil, og ikke personbil/stasjonsvogn. Flott at det blir riktig likevel 🙂

Dersom vedlikeholdet overstiger 15.000,- (og da skal føres "sammen" med bilen), vil verdien på bilen da øke? Eller er det fortsatt kjøpesum (pluss omregistrering?) som skal føres på eiendel? Ettersom bilen sånn sett ble kjøpt som et reperasjonsobjekt, vil jo verdien av en fullt fungerende bil være høyere enn kjøpesum, er tanken min. Mulig den er helt feil?

Har diesel og spylervæske (altså ting jeg trenger for å faktisk kunne bruke den) en egen kode?

Hva med forsikring på bilen?

Takk for tålmodigheten 😉

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis reparasjon er over 15.000 og dette bokføres på konto 1235, så vil dette øke verdien på bilen.

Og det er riktig, for om du selger bilen i dag. Vil du få mer for den siden bilen er i bedre stand.

Da blir verdien høyere å legge inn på eiendelen. Så legg inn saldo på konto 1235.

Diesel føres på konto 7000 Drivstoff.

Det er en innebygget kontohjelp i eAccounting, så når du bokfører bilag kan du søke eks. diesel eller drivstoff, og du vil få opp konto med mer informasjon. Slik at det skal være lett å finne riktig konto.

Forsikring føres på konto 7500 Forsikringspremier

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Lotramo-Fredrick
CONTRIBUTOR *

av Lotramo-Fredrick

reperasjonen koste over 15.000,- for å kunne føres på konto 1230/1235, eller er dette en "veiledende" sum?

I mitt tilfelle vil jo bilen ha verdiøkning uansett om det koster 12.000,- eller 17.000,- 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎14-04-2020 13:09 ( )

Hei

Regnskapsreglene er at kostnader på eiendeler over kr. 15.000 skal føres i balansen som en eiendel.

Er kostnaden mindre enn kr. 15.000, så føres den i resultatregnskapet.

Årsaken er slik: Kostnader og eiendeler over 15.000 kr. hog har en levetid over 12 mnd. skal føres som en eiendel.

Føres det som en driftsutgift, så påvirker det resultatet og skatteberegningen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Lotramo-Fredrick
CONTRIBUTOR *

av Lotramo-Fredrick

Så kom jeg på et siste spørsmål:

Må reperasjons-/vedlikeholdsregningen være på ett sted? Jeg mener - dersom jeg nå trenger nye sommerdekk samtidig som bilen på EU-godkjennes, vil jo dette være to ting som oppgraderer verdien på bilen, samtidig som det er krevd for å kjøre lovlig. Likevel er det to ting jeg ikke får tak i på samme sted, sannsynligvis.

Altså, kan jeg føre flere vedlikeholdsregninger sammen, for å oppnå 15.000,-? I så fall, kjører jeg de en og en inn på 7020 og deretter en "felles" inn på 1235? Eller skal jeg kjøre en og en rett inn i 1235?

Om dette lar seg gjøre, hvor lang tid kan det gå mellom de forskjellige utgiftspostene?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Her må du vurdere om du skal føre dette som en driftsutgift på konto 7020 eller som en eiendel på konto 1235. Men det er ingen problem å føre flere kvitteringer/fakturaer som en samlet verdiøkning.

Det er en fordel for deg å kunne føre dette som en driftsutgift, slik at du får fullt skattefradrag i 2020.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen