avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

LarsThomas
CONTRIBUTOR *

Bruktbilkjøp

av LarsThomas

Hei, jeg har kjøpt en varebil for firmaet og trenger en guide på hvordan jeg fører dette inn i regnskapsprogrammet og hvordan jeg ordner med skatt ved personlig bruk(fast skattetrekk).

Jeg er ikke mva registrert og det vil bli lån på bilen.

9 SVAR 9
LarsThomas
CONTRIBUTOR *

av LarsThomas

Hei igjen,

Jeg har gjort overføringen i bank, men jeg får ikke lagt ved kjøpskontrakt under avstemming. hva må jeg gjøre, dette gjelder alle transaksjonene jeg nevnte over.

Mvh Lars.

av Jørn Karlsen

Hei

Når du går inn på Kasse bank og avstem, så trykker du koble bilde øverst til høyre.

Har du spørsmål om hvordan du bruker systemet, må jeg be deg kontakte support.

Faglig forum som du nå er inne i, er et forum for spørsmål om lover og regler i lønn og regnskap.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

LarsThomas
CONTRIBUTOR *

av LarsThomas

Hei, Beklager langt tid.

Kan jeg bokføre bilkjøpet uten faktura? holder det med salgskontrakt?

Jeg kan så videre gå inn å overføre innfrielse og egenkapital fra min bankkonto til 2 forskjellige kontoer samt avstemme dette i kasse og bank da det kommer inn?

av Jørn Karlsen

Hei

Som regler får man en kjøpekontrakt og ikke faktura ved kjøp av bil.

Så da kan du bruke kjøpekontrakten som bilag for å føre kjøpet av bilen.

Når det gjelder innfrielse ak egenkapital. tenker du da på å innbetale aksjekapitalen til et AS?

Ja du kan innbetale dette fra ulike konto, men  minimum kr. 30.000,- Og føre innbetalingene slik i kasse/bank

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2000 Egenkapital, bundet

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LarsThomas
CONTRIBUTOR *

av LarsThomas

Ok supert.

Jeg skal betale og bokføre/avstemme kjøp av bruktbil til 2 mottakere, 1 firma som selger bilen(kapital) 2. lånegiveren til firmaet jeg kjøpte bil av(innfrielse av lån)

På min konto har det skjedd:

- Overføring av lån til min driftskonto

- Innskutt egenkapital/kapitalforhøyelse fra eier, overføring fra privatperson til driftskonto.

- omregistreringen er betalt og bokført.

Legg gjerne med instruks for hvordan kapitalen blir bokført men fant en annen link som forklarte dette så det er ikke nødvendig 🙂

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Ok, så du har kjøpt bilen og del skal betales til 2 stykker 

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 1230 Biler

Slik fører du da begge utbetalingene.

Så skriver du på min konto har det skjedd:

- Overføring av lån til min driftskonto

Svar: Hvis du tar tatt opp lån så føres det slik:

Debet 1920 bankinnskudd

Kredit 2240 Pantelån

- Innskutt egenkapital/kapitalforhøyelse fra eier, overføring fra privatperson til driftskonto.

Svar: Det føres slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2030 Annen innskutt egenkapital

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LarsThomas
CONTRIBUTOR *

av LarsThomas

Takk for rask og god hjelp! Jeg skal føre dette så fort det er synlig i kasse og bank.

av Jørn Karlsen

Hei

Bare hyggelig.

Lykke til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Bokføringen av kjøp av bilen blir slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Kredit 2240 Pantelån

Debet 1230 Biler (ingen MVA)

Så må du legge inn bilen i eiendoms registeret.

Dato for kjøp av Bilen

Prisen på bilen

Eiendelkontering: Varebiler, traktor, maskiner osv.

Levetid: 5 år  (kommer an på hvor gammel biler er, kanskje du kan sette 3 år)

Da får du automatikk på avskrivning på eiendelen/bilen)

Den ansatte som kjører denne bilen må skattes av all privatkjøring, reise fra hjem til kontor osv)

Derfor må du installere en elektronisk kjørebok i bilen, og innberette antall private kjørte kilometer pr. måned.

Alternativet er at han skattes etter listepris, men det blir som regel mer ugunstig.

Inne på ansattkortet må du registrere bile med opplysninger om bilen. Og velge yrkes bil og om det skal skattes av listepris eller private kjørte kilometer.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen