Mine områder
Hjelp
LeenaAM
CONTRIBUTOR ***

Bruttofortjeneste på innkjøpte varer for videresalg

av LeenaAM

Hei!

Jeg holder på å fylle ut Næringsoppgave 2. Jeg bruker Skattemodulen. Bruttofortjeneste på innkjøpte varer for videresalg er ferdig fylt inn:

Salgsinntekter (26 018)

- Varekostnad (-71 082)

= Bruttofortjeneste (97 100)

Dette ser ikke riktig ut. Salgsinntekter er riktig, men det ser ut som Varekostnaden ikke tar inn saldoen på 4400 Fritt Kjøp. Jeg synes riktig Varekostnad er 15 626:

4400 Fritt Kjøp = -86 708

4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg = -8 139

4390 Beholdningsendring, vidersalg = 79 221

Da burde bruttofortjenesten være:

Salgsinntekter (26 018)

- Varekostnad (15 626)

= Bruttofortjeneste (10 392)

Eller tar jeg feil?

Med vennlig hilsen,

Leena

8 SVAR 8
LeenaAM
CONTRIBUTOR ***

av LeenaAM

Ok. Takk for hjelpen!

Mvh

Leena

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

hei

Bare hyggelig. Lykke til.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

LeenaAM
CONTRIBUTOR ***

av LeenaAM

Hei Jørn,

Takk for rask svar!

Jeg har AS. 

Andre siden av Næringsoppgaven (Resultatregnskap) har riktig varekostnad, NOK 15 626. Og kontoene som er inkludert er det jeg tenkte, altså 4400, 4360 og 4390. 

Varekostnad.png

Men på første siden av Næringsoppgaven under Bruttofortjeneste på innkjøpte varer for videresalg er varekostnad feil. Jeg kan ikke klikke på dette beløpet for å se kontoene.

Bruttofortjeneste.png

Konto 4400 har referanse konto 4000 hos meg også.

Mvh,

Leena

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

årsaken er at de 2 postene har litt forskjellig oppstilling. besluttet av skatteetaten.

Som du ser Post 240, skal inneholde disse kontoen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LeenaAM
CONTRIBUTOR ***

av LeenaAM

Hei Jørn,

Ok. Altså Fritt Kjøp (kjøp av varer fra utlandet uten MVA) er ikke inkludert i post 240? Da er Bruttofortjeneste på innkjøpte varer for videresalg riktig fyllt ut? 

Mvh,

Leena

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer, det er skattemyndighetene som har bestemt hvilken kontoer som skal inn i hvilken poster.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du skriver ikke hvilken selskapstype du har.

Hvis du står inne på næringsoppgaven så kan du klikke på beløpet for varekostnad, trykke på det runde ikonet som kommer opp. Og vise konto. Da ser du hvilken kontoer som kommer opp, og mer med i denne posten.

Går du til Saldobalanse, kan du se kontoene du har i Visma eAccounting og hvilken referanse konto de har.

Hos meg har konto 4400 referanse konto 4000

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei

Diskusjon i Visma eAccounting er et forum for system tekniske spørsmål.
Siden ditt spørsmål er innen lover og regler i regnskap, flytter jeg ditt innlegg til faglige spørsmål.

Har du tekniske spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning.😊

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager