Mine områder
Hjelp
Gjest
CONTRIBUTOR **

Bytte eierskap fra privat til holdingselskap(skatte messing)

av Gjest
Par i dag eier jeg en AS via privat og vil opprette Holdingselskap for å overtar eierskap av denne AS, dermed lurte jeg på hvordan se regnestykket ut? (hvor mye må jeg betale i skatt)
AS totalt har en økning i Annen Kapital på 193000kr par i dag, og har ikke andre eiendel.

Tusen takk på forhånd!
5 SVAR 5
Gjest
CONTRIBUTOR **

av Gjest

For med hvis jeg selger AS til holdingselskap? (skatte messig)

(Grunnen til dette er overskudd fra AS gå til holdning for å videre investering)

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er samme eier på begge selskapene. og du overfører bare aksjene (ikke salg)

Selger du aksjene med høyere enn bokført verdi vil det oppstå skatt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Gjest
CONTRIBUTOR **

av Gjest

Nei, skal ikke selge AS.

Par i dag eier jeg som privat 100% i dette selskap, men vil gjerne har holdingselskap som skal eier denne AS.

Også eier jeg kun holdingselskap som privat igjen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dvs. du Selger ingen aksje så lenge du er eier av begge selskaper. Da blir det ingen skatt av denne endringen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Skal du selge AS, eller er det du som også skal eie Holdingselskapet ?

Skal du eie Holdingselskapet vil det ikke oppstå noen skatt.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen