avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Maia D
CONTRIBUTOR *

Bytte lønnssystem fra et år til et annet

av Maia D
Jeg har et spesifikt spørsmål angående lønnsmodulen. (Guiden deres snakker kun om hvis man bytter lønnssystem midt i et år, og ikke fra et år til et annet.)

Vi har brukt et annet lønnssystem til og med desember 2020, men hele 2020 har blitt bokført i Visma eAccounting. 
Fra og med januar 2021 har vi begynt å bruke lønnsmodulen til Visma eAccounting. 

Det betyr at første A-melding som skal sendes fra eAccounting er for januar 2021. 

Jeg trenger å legge inn feriepengene som skal utbetales i 2021 til mine ansatte, og slik jeg har forstått det, så skal dette legges inn i måneden FØR den første A-meldingen man sender. Det betyr, for vår del, desember 2020. 

Det jeg er usikker på, er om hvis jeg legger inn inngående saldo “feriepenger, fjorårets” i desember 2020, er om den da vil tolke dette som feriepenger for 2019, som skal utbetales i 2020? Og vil dette da påvirke regnskapet for 2020? 

Så - spørsmålet er rett og slett: hvordan legger jeg inn fjorårets feriepenger slik at det blir korrekt når vi skal utbetale feriepengene i juni? 
1 SVAR 1

av Jørn Karlsen

Hei

Eneste du må legge inn som verdier fra 2020, er opptjente feriepenger

Så opprett lønnsslipp i januar 2021 for alle ansatte

Har du ansatte som sluttet i 2020, og skal få feriepengene utbetalt nå i 2021. Så må også disse legges inn i lønnssystemet.

Så velger du type: Inngående saldo i stede for Fastlønn

Bruk så lønnsart:

IS - Feriepenger fjoråret

IS - Feriepenger, ekstra uke fjoråret

Så trykker du lager.

Det blir ingen bokføring i regnskapet, men kun registret feriepengen som skal utbetales i 2020.

Skyldig feriepenger, ligger i Inngående balanse som legges inn.

Inngående balanse av regnskapet legges inn siste dato før oppstart. Siden du skal starte med Visma eAccounting 01.01.2021. Så legger du inn inngående balanse når den er klar med dato 31.12.2020.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen