avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Roger Armand Olavsen
CONTRIBUTOR **

Crowdfunding - Investering

av Roger Armand Olavsen

Hei.

Jeg har avsatt noe av overskuddskapitalen i Kameo. Dvs. jeg har overført en viss sum til min klientkonto der. Dette gjelder både deres danske, svenske og norske virksomheter. Felles bank er DNB.

Det er noen endringer av regler i Norge. De har ikke noe med mitt generelle spørsmål å gjøre, men rentene jeg får inn på mine klientkontoer hos Kameo er i SEK og DKK (i tillegg til NOK)

Bokføring:

- Jeg har opprettet en konto 1923 (Crowdfunding) ført 1920 (K) - 1923 (D).

- Jeg har dermed bare en konto for alle investeringene uavhengig av NOK, SEK og DKK (feil eller OK?)

- Tilbakebetalt kapital 1923 (K) - 1920 (D)

- Renter på investeringer har hele tiden kommet inn på klientkontoen og ikke inn på min bankkonto - de fører jeg derfor ikke løpende (vet ikke om dette er riktig).

- Ved årsslutt så vil det sannsynligvis være kapital+renter på klientkontoen. Skal da dette føres som "andre renteinntekter" + balansen justeres ved årsslutt, eller kun når dette reelt sett kommer inn på konto 1920?

Litt veiledninger er kjærkomment.

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Ja du bør føre renter etter hvert som de kommer inn på konto, opp mot klientkonto slik du skriver.

Rente inntekten fører du på konto 8050 Annen renteinntekt.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Roger Armand Olavsen
CONTRIBUTOR **

Takker for svaret, men fikk da et nytt spørsmål.

Siden jeg får renteinntekt i både NOK, SEK og DKK - føres også dette løpende på konto 8050 omregnet med den aktuelle dagens kurs, eller bør det føres på en annen måte?

Hei Roger

Det føres på samme konto, men omregnes til Norske kroner etter kursen den dagen dette er belastet.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen