avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

SafaMaty
CONTRIBUTOR **

Dagsoppgjør - Z-rapport

av SafaMaty

Hei!

Jeg lurer på følgende: 

Min kasseleverandør har integrasjon mot Visma eAccounting slik kassesystemet sender automatisk z-rapport til Visma. Under oppsett av kassesystemet klarte vi å sette MVA beløp varer som vi selger, noe vi ikke burde ha gjort siden vi er ikke MVA pliktig enda. Dermed endte det opp med noen dager med Z-rapport som er registeret med mva beløp.

Jeg har vært inne på Regnskap og endret Bilag av de Z-rapportene på følgende måte:

1. korrigerte MVA kode fra det kassen hadde registret som MVA til  <ingen mva-kode> 

(Utgående mva fra Konto 2702)

2. Jeg opprettet en korrigeringsbilag fra konto MVA var ført på til innskudd konto.

(D 2702 - K 1920).

Dette gjorde jeg med alle Z rapportene som hadde registret MVA beløp.

Alle salgsvarene er nå endret i kassen til ingen MVA.

Så er spørsmålet mitt, har jeg gjort det riktig? eller må det føres på en annen måte.

Takk på forhånd!

mvh

Safa Maty

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Beklager dette blir feil.

Med din føring har du salget på feil konto og får feil beløp på bankkontoen, går jeg ut i fra. Uten å se ditt regnskap.

Du skulle ført beløpet ut av inntekts konto med MVA og over til Inntekts konto uten MVA.

Eks.

Kredit 3000 Salgsinnt. handelsvarer, avgiftspliktig, høy sats

Kredit  3100 Salgsinntekt handelsvarer, avgiftsfri

Da får du riktig omsetning, og ingen MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

SafaMaty
CONTRIBUTOR **

av SafaMaty

Hei Jørn.

Takk for svaret. Må jeg opprette en ny korrigerings bilag da av det bilagene jeg opprette, og føre det inn på den måten du skrev at jeg skal gjøre?

Et annet spørsmål er at jeg har fått beskjed av min kasseleverandør å opprette en ny konto for "Terminal Differanse" må jeg knytte en MVA-Kode til den kontoen jeg skal opprette? eller kan jeg sette ingen-mva. (til info vi er MVA-pliktig) Kontoen skal rett å slett være en differanse konto og brukes når kortterminalen oppgir et annet beløp enn kassen under dagsoppgjøret. 

mvh

Safa Maty

av Jørn Karlsen

Hei

Siden jeg ikke kan se eksakt hva du har ført, men vil anta du har feil beløpt på konto 1920 Bankinnskudd.

Bankkontoer skal avstemmes hver måned med hva du har i regnskapet mot hva du har på bankkontoen siste dag her måned.

Du skriver du korrigerte feil ført mva slik:

(D 2702 - K 1920).

Det blir feil. da har du for lite beløp på banken, og for lite beløp på salgs kontoen.

Jeg ser ikke dott regnskap og bilagene, men du må korrigere beløpet slik:

Debet 1920 

Kredit 3100

Da kan du avstemme om konto 1920 stemmer og om salget stemmer på konto 3100.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen