for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Spørsmål om regnskapet
Vårt bittelille firma har fått hjelp av en venn til å frakte en maskin mellom to norske byer. Selve kjøringen gjør hen som en vennetjeneste, men det er langt å kjøre og det må gjøres to overnattinger (en på tur og en på hjemtur).
Spørsmål-1
Hotellregningen tar vi på firmaet: Er det riktigste å føre det som innkjøp av vare, siden det vil inngå som grunnlag for utfakturert leveringspris fra oss?
Hvordan er mva-føring i dette tilfellet?
Spørsmål-2
Selv om hen ikke skal ha noe for jobben, ønsker vi å dekke utgiftene for selve kjøringen, som altså skjer med vår venns egen bil. Tanken er å gi kjøregodtgjørelse etter statlig sats (kr. 3,50 + kr 1,00).
Jeg har ikke lyst til å dra igang A-melding og hele kostebinderiet for å gjøre opp dette som antagelig er et engangstilfelle. Hvordan føres en slik utbetaling på aller enkleste lovlige vis?
Løst! Gå til løsning.
Hei
Du kan dekke overnatting på hotell.
Men det må skrives en reiseregning hvor det fremkommer følgende informasjon:
Dato klokkeslett for avreise
Dato klokkeslett for hjemkomst
Navn og adresse på den som har foretatt reisen
Formålet med reisen.
Riktig konto å føre dette på er konto 7140 Reiseutgifter ikke oppgavepliktig.
Du får MVA fradrag over for overnattingen, men ikke på mat, eks. frokost.
Hvis du utbetaler kilometergodtgjørelse, må dette rapporteres i A-melding.
Kilometergodtgjørelse er skattefritt inntil kr. 3,50 (vet ikke om du tenker tillegget for 1,- kr. er for henger? isåfall også skattefritt).
Det eneste du kan utbetale er kr. 1 000,- pr. år, som da er skattefritt og slippe å rapportere dette i A-melding
Hei igjen, og takk for lynraskt svar.
Om man velger å utbetale skattefritt uten A-melding, med de begrensingene du nevner (kr. 1 000,- pr. år per person): Hvordan skal da det føres?
Hei
Honorar kr. 1 000,- som kan utbetales skattefrii pr. år. Kan du føre slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 5990 Annen personalkostnad
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.