Mine områder
Hjelp
TrineB
CONTRIBUTOR **

Den nye skattemodulen

av TrineB

Hei.

Vi har ENK og den nye skattemodulen og har to spørsmål i forbindelse med den nye skattemodulen:

1) Fradrag for EK-tjenester.

Jeg har ført faktiske kostnader for telefoni- og bredbånd på K1920 / D 6900. Fører den nye skattemodulen automatisk privat fordel (kr 4.392), eller må jeg selv føre den? I så tilfelle hvordan?

2) Fradrag kilometergodtgjørelse

Min mann (eier av ENK) har ført kjørebok med totalt 5719 km. Beløpet inkl utlegg bompenger blir beløpet kr 22.937. Er det i dette tilfelle korrekt å føre hele det beløpet til fradrag i Visma eAcc. med:

Kredit 2057 Fradragsført bruk av privat bil

Debet 7080 km.godtgjørelse (eier av enkeltmannsforetak)

Er det en egenandel tilknyttet km.godtgjørelsen og føres dette i så tilfelle automatisk i den nye skattemodulen?

Tusen takk for all hjelp. Den er uvurderlig. 

Hilsen Trine

7 SVAR 7
TrineB
CONTRIBUTOR **

av TrineB

Hei.

Dette var veldig oppklarende og til god hjelp. Tusen takk. 

Egenandel: jeg mener å huske fra tidligere når jeg førte km.godtgjørelse i selvangivelsen (som det da het) at det var en egenandel som kom til fratrekk av bilgodtgjørelsen. Det er meget mulig jeg husker feil. Uansett, forstår jeg at det nå ikke lenger er tilfelle. 

Takk igjen for god hjelp. 

Hilsen Trine

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎22-03-2021 08:53 ( )

Hei

Bare hyggelig.

Mulig det var noe som var tidligere. men ikke for 2020.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du har ført telefonkostnader, men så må du føre et bilag til for privat bruk av firmatelefon:

Debet 2057 Private kostnader til elektronisk kommunikasjon

Kredit 6900 Telefon

Bilgodtgjørelse til eier føres slik:

Kredit 2057 Fradragsført bruk av privat bil

Debet 7080 Bilkostnader, bruk av privat bil i næring

Her kan du føre fradrag for maks 6000 km. i året og sats kr. 3,50 og legge ved kjørebok som bilag.

Hva mener du med: Er det en egenandel tilknyttet km.godtgjørelsen og føres dette i så tilfelle automatisk i den nye skattemodulen?

Når dette er ført i Visma eAccounting, håndterer skattemodulen dette automatisk på riktig måte.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

TrineB
CONTRIBUTOR **

av TrineB

Og er denne føringen korrekt? Jeg spør spesielt av hensyn til momsen automatisk foreslås (både for bilgodtgjørelsen og EK). 

Jeg går da i så tilfelle at det påvirker innsendt mva-oppgave (jeg sender inn årlig, frist for 2020 var 10. mars), og at jeg må sende inn en korrigert oppgave.

Hilsen Trine

Bilgodtgjørelse bruk av privat bil i næring.PNG

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

På konto 7080 skal du ha ingen MVA kode. Slik at du fører samme beløp på konto 2057 og 7080.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

TrineB
CONTRIBUTOR **

av TrineB

Hei.

Bare et siste spørsmål for ordens skyld, slik at jeg ikke har misforstått noe. Se kopi av føring under. Er dette korrekt?

Hilsen Trine

Privat bruk av firmatelefon.PNG

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er korrekt. føring.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen