avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Myrdal
CONTRIBUTOR *

Differanse i balanse

av Myrdal

Hei Jeg har en avvik på balanse per 31.12.2019 på kr 19 927. Med andre ord EK+ GJ er større en EI + OMLP side. Har en udisponerte resultat på kr -128043, når ser på balanse rapporten ser at faktisk vært helt blind å førte en del av leverandør fakturer som gjeld dataprogrammer, lisenser osv under balanse art. Kan dette være forårsaken for det avviket eller? Hva er tipse ditt og hva må gjøre uten å lage ekstra arbeidet og ekstra rot i regnskapet?

Mvh

H.Myrdal

5 SVAR 5
Myrdal
CONTRIBUTOR *

av Myrdal

Hei

Jeg hørte ista på din web. Kurs ift.årsavsluttning 2019, der du sagt at udisponert resultat skal føres annerledes i ENK enn AS. Den er geit. spm. her er at som sagt tidligere har et udisponert resultat(underskudd) på kr 19 927 i balansen som ført slik i resultat regnskapet:

😧 8960   K: 2050 er dette ført riktig i resultat regnskapet? hvordan skal føre jeg i balansen for å bli kvitt av udisponert resultatet som fører igjen i avvik i 2019 regnskapet. forslag? 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du har et ENK, så skal Overskudd disponeres slik:

Debet 8960 Overføringer annen egenkapital

Kredit 2050 Annen egenkapital

Har du underskudd skal resultatet føres slik:

Kredit 8990 Udekket tap (Res)

Debet 2080 Udekket tap (Bal)

I tillegg skal privatkonto 2060 overføres til 2050 Annen egenkapital.

Dette må gjøres ved årsavsluttingen hvert år med dato 31.12

Etter disse føringen kan du ta ut balanse rapport, og se at du har kr. o,- i udisponert resultat

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

.

av Jørn Karlsen

Hei

Årsaken til avvik i balanse, skyldes nesten alltid at resultatet foregående år ikke er disponert.

Skriv ut balanse rapport for 2018, og se om du har noe beløp på udisponert resultat.

Har du det, så bokfører du resultatet for 2018, og differansen blir borte i 2019.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Myrdal
CONTRIBUTOR *

av Myrdal

Hei, takk for svaret. det stemmer det. Det er et udisiplinert beløp kr 19927 i 2018. Men spm. er at blir det riktig å åpne opp 2018 regnskapet og bokføre det beløpet i regnskapet? eller det er en annen løsning på det. Hvordan evt. gjøres i vimsa eAccountig.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du bør åpne regnskapsåret 2018, og føre det med dato 31.12.18..

Slik at differansen blir borte i 2019. Så kan du låse regnskapsåret 2018.

Så disponerer du resultatet for 2019 når du foretar årsoppgjøret for 2019. Hvis ikke får du differanse igjen i 2020.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen