avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

pb2017
CONTRIBUTOR *

Differanse mellom post 150 i RF-1052 og post 9450 (RF-1167)

av pb2017

Hei,

Får feilmelding i eAccounting når jeg skal levere inn skatteskjemaer til Altinn.

Feilmelding:
"Det er differanse mellom post 150 i Avstemming av egenkapital (RF-1052) og post 9450 i Næringsoppgave 2 (RF-1167)".

31.12.2018 bokførte jeg årets resultat slik:
8960 - Overføringer annen egenkapital - Debet 29 992,51
2050 - Annen egenkapital - Kredit 23 094,23
2500 - Betalbar skatt, ikke fastsatt - Kredit 6 898,28

Dersom jeg hadde droppet å føre på konto 2500 og heller gjort det slik får jeg ikke feilmelding:

8960 - Overføringer annen egenkapital - Debet 29 992,51
2050 - Annen egenkapital - Kredit 29 992,51

Feilen kommer av at konto "2500 Betalbar skatt, ikke fastsatt" blir ansett som gjeld i balansen i Næringsoppgaven, og ikke egenkapital. Derfor blir det avvik mellom egenkapital beregnet i RF-1052 og egenkapital i RF-1167.

Hva er riktig å gjøre her?

Takk for hjelpen!

11 SVAR 11
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Årsaken er d må inn på skjema Avstemming av egenkapital (RF-1052) og endre dette slik at du har samme beløp på Avstemming av egenkapital (RF-1052) post 150 og post 9450 i Næringsoppgave 2 (RF-1167)

Dette gjøres dessverre ikke automatisk. Forskjellen er overskuddet som må endre i egenkapitalen.

Når du gjør det så skal alt være i orden.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Vesta
CONTRIBUTOR **

av Vesta

Jeg får ikke egenkapital i 100C i skjema 1052, men får i 1167. 

Hvordan fikse dette?

av Jørn Karlsen

Hei

Gå inn på skjema RF-1167, post 9450. Noter tallet i denne posten.

Gå så inn i skjema RF-2051, så ser du på post 150, regn differansen mellom post 150 i RF-1052 og post 9450 i RF-1167. denne differansen legger du inn i Post 116 i skjema 1052.

Så ser du om disse postene i de ulike skjemaene, har likt beløp. Da skal feilmeldingen bli borte.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Vesta
CONTRIBUTOR **

av Vesta

Og hvor i TOTAL 2019 finner jeg skjema RF-2051?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Beklager, skrev feil skjema. Mente RF-2015

Spørsmål vedr. Total årsoppgjør, må jeg henvise deg til support på Total

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

KnutBil
CONTRIBUTOR *

av KnutBil

Men hvordan gjøres det i praksis i RF-1052, bruker man bare post 116 Andre endringer og fører inn beløpet for beregnet skatt her (-3400) f.eks? Gjør jeg det så stemmer det, men skal det ikke legges noen forklaring på dette? Og er det riktig å gjøre det slik?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Legger du inn differansen i post 116, så er det nok.

Vi vil i fremtiden gjøre endringer i skjemaene, slik at denne differansen ikke vil oppstå.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LuisPi
CONTRIBUTOR **

av LuisPi

Hei,

One year later I have the exact same problem. Account 2500 is taken as debt and not as a provision. 

RF1052 is then the one to be manually corrected ? Under 116 - Andre endringer ?

Mvh,

LP

av Jørn Karlsen

Hi

Would recommend you wait as the 2019 forms are being worked on

Submission Altinn has not opened
Submission to Altinn for this revenue year has not opened. As soon as Altinn opens for submission (assumed February 17, 2020), it will be possible to submit the tax notice.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LuisPi
CONTRIBUTOR **

av LuisPi

Hi,

Is there a date estimate for a good release version and are the users notified of the corrections?

Mvh,

LP

av Jørn Karlsen

Hi

Unfortunately, I cannot answer that, as I work with laws and regulations. But support should be able to answer you.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen