Fagområde Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR **

Disponering resultat

Hei, i forbindelse med årsavslutning av mitt AS står det følgende i Visma eAccounting:

"Når du avslutter et regnskapsår må resultatet disponeres. Overskudd er registrert på Annen egenkapital (2050) ( i kredit) og underskudd på Udekket tap (2080) (i debet). Årsresultatet er bokført mot Årets resultat (8800). Vær oppmerksom hvis du allerede har et beløp på Annen egenkapital (2050) fra tidligere år, skal dette beløpet først debiteres denne kontoen, så debiteres konto Udekket tap (2080) for det gjenstående tapet. Dette betyr at du kun vil ha beløp på en av kontoene 2050 / 2080, (ikke begge samtidig)."

Jeg har bokført årets resultat med underskudd (2080). Jeg har overskudd fra tidligere år (2050). Jeg har derfor beløp på både konto 2080 og 2050. Skal jeg da lage et manuelt bilag for å nulle ut 2080 (som har laveste verdi)? Hvordan vil i så fall dette bilaget se ut? Balanserapporten ser slik ut på disse postene:

2050 Annen egenkapital   -378587,81

2080 Udekket tap (Bal)        37057,26

1 SVAR 1

Sv: Disponering resultat

Hei

Hvis du hadde underskudd nå i 2018, så resultatet føres til konto 2080 til debet.

Nest år hvis du har overskudd, skal du børe resultatet til kredit på konto 2080, slik at denne saldoen til skutt går i null.

Underskudd tidligere år, får du skattefradrag for det året du går med overskudd.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-) Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen