avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

mandresen
CONTRIBUTOR *

EK 2060 mot 2050

av mandresen

Hei

Jeg får feilmelding på Næringsoppgaven da 0425 og 9960 ikke stemmer.

Jeg har tatt et privatuttak som kredit 1920 mot debet 2060, dette som lønn.

Må jeg nå ta kredit 2060 mot debet 2050 for at dette skal bli rett?

Hvordan gjør jeg det?

Skal jeg velge Kasse og bank - Ny bankhendelse - Velge 31.12.2017

Skal jeg da velge penger inn eller ut?

Eller kan jeg velge

Regnskap - Bilagsoversikt - Nytt bilag

Er det riktig å ta ut "lønn" på denne måten? Hvis jeg tar ut "lønn" hver mnd med 1920 mot 2060 og så på slutten regne sammen alle disse beløpene og avstemme mot 2050? Hvorfor gjør ikke Visma dette automatisk?

Mvh

Martin

5 SVAR 5

av Jørn Karlsen

Hei

Har du Enkelt personforetak Fører du uttak av lønn til deg selv så saldo på konto 2060 Privatuttak.

Så pr. 31.12 føres konto 2060 Privatuttak til konto 2050 Annen egenkapital hvert år. Så det er nok årsaken. 

Dette er et internt bilag/korrigering, så dette bilaget fører du ved å gå til:  Regnskap - Bilagsoversikt - Nytt bilag

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Alexsk
CONTRIBUTOR ***

av Alexsk

Jeg har et lignende problem, uten at jeg helt forstå hva som er galt.

Ved starten på året hadde jeg et beløp på konto 2050, og i løpet av året tok jeg ut penger privat.

Jeg førte da:
Debet 2060

Kredit 1920

I slutten av året gjorde jeg følgende:

Debet 8800 - Årsresultat

Kredit 2050 - Annen egenkapital

og

Kredit 2060 (nullet konto mot egenkapital)

Debet 2050

Egenkapitalen stemmer da i balansen(9960), men når jeg går på Visma eAccounting Skatt i næringsoppgave 1 under "årsresultat og egenkapital" så er post 0425 som om det ikke har blitt gjort noen privatuttak.

På post 0425 står det "Sum skattemessig egenkapital per 31.12.2018 - Skal være lik post 9960", og det er jo ikke tilfellet for meg. Hos meg er post 0425 summen som var ved inngangen til året, pluss resultatet for året.

I fanen "Næringskostnader og Privatkonto" i eAccounting Skatt så er det ikke noen tall der.

Vet du hva jeg har gjort galt her? Skulle jeg ha gjort det på en annen måte, eller må uttak fylles inn manuelt i næringsoppgaven under "Næringskostnader og Privatkonto", f.eks. på 2061 - Kontantuttak?

av Jørn Karlsen

Hei

For å få disse beløpene inn i riktig post i Skatteskjemaene, så skulle du korrigert konto 206 til konto 2050 etter at du har gjort ferdig skatteskjemaene.

Årsaken er at skattemodulen henter tall fra dine kontoer.

Du kan korrigere beløp skatteskjemaene manuelt.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Alexsk
CONTRIBUTOR ***

av Alexsk

Du har selvfølgelig helt rett!

Var noe forvirrende at en får beskjed fra eAccounting om å gå til skatteskjemaene først etter at det er gjort.

Tusen takk for godt og presist svar 🙂

av Jørn Karlsen

Hei

Mye å passe på. lykke til.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen