Mine områder
Hjelp
finnerud68
CONTRIBUTOR ***

ENK Årsavslutning Privatuttak

av finnerud68

Hei

Ved åravslutning 2020 overførte jeg manuelt  2060 K privat uttak mot konto 2050 D Egen kapital. 

Men nå har beløpet lagt seg på 2080 Udekket tap IB 2021?

Siste føring Visma har gjort er slik: 

8960 D

2080 K

2050 K

8990 D

Er det slik at dette gjøres automatisk av Visma ved årslutt. Så da er dette ført 2 ganger?

Hvordan retter jeg da opp dette?

Rita

3 SVAR 3
finnerud68
CONTRIBUTOR ***

av finnerud68

Jeg har Visma eAccounting. Fulgte punkt for punkt hva jeg skulle gjøre ved årsavslutning i skattemodulen.  Det jeg ikke skjønner er hvorfor det har kommet et beløp på udekket tap 2080 som er lik beløpet som jeg førte over fra 2060 til 2050 som var en av punktene ved årsoppgjøret. Hva er udekket tap? 

Rita

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du til bakefører de bokføringene som du gjorde manuelt, og importerer tallene inn i Skattemodulen etter at disse bokføringen er gjort, så vil skattemodulen bokføre årsoppgjøret riktig. 

Årsaken til at det blir feil hos deg, er de manuelle føringene. Systemet beregner da feil, siden det allerede er bokført posteringer som systemet gjør automatisk.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bruker du skattemodulen i Visma eAccounting ?

I så fall skal du ikke føre noen poster ved årsavslutningen. Det gjør skattemodulen for deg.

Konto 2060, påvirker ikke resultatet, så det kan ikke være årsaken.

Har du ført resten av årsoppgjøret manuelt, før du begynte med Skattemodulen?

Da må disse bokføringene føres tilbake, og du må importere tallene inn på nytt i skattemodulen.

Og gjøre årsoppgjøret ferdig. Og eksportere posteringene tilbake til Visma eAccounting.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen