avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Eie bil selv eller kjøpe den til firmaet(AS) ?

av Dag Arne Svenskerud1

Jeg skal kjøpe meg en bil å bruke den istedenfor å leie bil. Blir noe billigere og mindre pes å eie selv.

Bør jeg kjøpe den til firmaet eller kan jeg eie den privat og få kjøregodtgjørelse?

Hva anbefales det å gjøre her?

Det er et AS jeg har.

Jeg kommer til å bruke bilen veldig lite privat, blir mest i jobbsammenheng. Bor i Oslo og har ikke så mye bruk for bil privat.

Har kikket på regelverket rundt dette, men er ikke helt rett frem ser jeg.

16 SVAR 16
Godkjent løsning
VISMA

av Christina Mathisen

Hei

Om du fikk en feilmelding når du aktiverte så er det bare å logge ut og inn igjen. Det er en kjent feil vi jobber med å rette.

Kjøregodtgjørelse legges på lønnsslippen med en lønnsart. Jeg legger ved hele guiden for hvordan man bruker hele lønnsmodulen. Anbefaler deg å lese gjennom den før du bruker modulen.

Om du oppretter lønnsslipper og deretter A-melding så kan dette overføres til Altinn. Om det er korrekt at du legger opp deg selv som ansatt vet jeg desverre ikke.

Mvh Christina Mathisen eAccounting support

av Dag Arne Svenskerud1

Tror jeg fant den. Den jeg må aktivere den under firmainnstillinger?

Fikk en feilmelding da jeg aktiverte den, men kom opp med lønn på sidemenyen.

Hvordan legger jeg inn kjøregodtgjørelse der?

Blir det overført til etatene hvis jeg legger meg selv inn som ansatt i eAccounting?

Har integrasjon mot Altinn på skatteskjemaer jeg sender inn.

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Dag Arne

Ja eAccounting lønn er kommet og vi holder på å legge den ut for salg i disse dager.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut

Jørn Karlsen

av Dag Arne Svenskerud1

Eller reiseregninger og lønn skulle det stått. Blir ikke noe lønn på meg med det første, men kanskje jeg får igjen for bilen.

av Dag Arne Svenskerud1

Hei

Er det satt noen dato når eAccounting med lønn kommer?

Vil den dukke opp under tilleggstjenester når den blir tilgjengelig?

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Dag Arne

Ja det kan være greit, ca første oktober kommer eAccounting med lønn, og da vil jeg anbefale deg å kjøre dette der, slik at du får det automastisk bokført i regnskapet. Og sendt inn A-melding direkte fra eAccounting. Dette vil gjøre det hele mye lettere for deg.

med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

av Dag Arne Svenskerud1

Jeg har kun leid bil hittil, men planlegger å kjøpe en litt større varebil å bruke.

Ser ut som de enkleste og billigste er å legge det direkte i Altinn manuellt siden det kun er jeg som driver med dette.

Ser ut som det er laget en grei brukerveiledning til å registrere A-melding i Altinn. Skal studere nærmere når jeg vet det blir aktuellt.

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Dag Arne

Pr. i dag har ikke eAccounting lønn, men det kommer ca 1.oktober.

For å innberette kilometergodtgjørelse, må du være registrert som ansatt, og all lønn, ytelser (deriblant kilometergodtgjørelse) skal leveres i A-melding hver måned.

Frist for A-melding er den 5 mnd. etter utbetalingen er skjedd. (ekjs utbetaling i januar, er fristen 5. februar).

Dette kan også gjøres mannuelt i Altinn, hvis man ikke har ett lønnssystem.

I kjøreboken skal du ha følgende, som da er grunnlag for å utbetale kilometergodtgjørelse:

Dato - Fra Gate adresse - Til Gate adresse - Kilometer - formål med kjøringen.

Siden dette ikke er innbrettet hittil i år, legger du alt på første mnd, du gjør dette, og fortsetter å innrapporere hver mnd. etter det.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

av Dag Arne Svenskerud1

Får jeg lagt det inn i Eaccounting  og sendt a-meldingen derifra?

Må jeg registrere meg som ansatt for å få sendt a-melding?

Må jeg levere hver måned siden dette egentlig er litt hobbyvirksomhet enda? eller kan jeg levere hvert kvartal?

Er det den Visma avendo timeregistrering jeg kan bruke til dette?

Er jo veldig dyrt for noe jeg driver med en gang i måneden.

jeg er jo ikke ute hos kunder sånn sett. Jeg selger litt matvarer og snack på marken og arrangementer. Vet ikke helt hva jeg skal føre opp i time/kunderegistreringen da.

Eneste jeg kommer til å lvere i overskuelig fremtid er kjøregodtgjørelse. Ligger litt mye i udekket tap som må tjenes inn før jeg kan hente ut noe lønn.

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Dag Arne.

Ja kilometergodtgørelse er skattefritt.

Det er pliktig å innberette dette i A-melding (lønn) slik at det vises hvor mange kilometer du har fått og at du holder deg innen for statsenssatser

Inntil 10.000 km. sats kr. 4,10 (sats tromsø kr. 4,20)

Over 10.000 km sats kr. 3,45 (sats tromsø kr. 3,55)

Får du satser utover dette er differansen skattepliktig.

I tillegg skal det skrives kjørebok for alle tjenestereiser som man mottar kilometergodgjørelse med følgende opplysninger:

Dato - Fra gate adresse - til gateadresse - formål med kjøringen og evt. kunde du har besøk.

Dette er for at staten skal kunne gjøre kontroller på at de/ansatte ikke hever mer kilometergodtgjørelse enn hva du/ansatte har krav på.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

av Dag Arne Svenskerud1

Hva må jeg gjøre i praksis?

De pengene er skattefrie?

Beveger meg nå inn på et område jeg er helt grønn på.

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Kilometer må innbrettes hver måned du har kilometergodtgjørelse.

Men du må ikke utbetale pengene, så de kan føres som gjeld til deg i balansen.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

av Dag Arne Svenskerud1

Det jeg har er en klasse 1 varebil.

Tror ikke jeg kommer i posisjon til å hente ut noen ting i selskapet i år ivertfall.

Må det allikevel inberettes som lønn eller kan jeg bare føre det som gjeld til meg?

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Dag Arne.

Ja det menes hva du tjener i selskapet. Men siden du ikke tar ut lønn i dette selskapet Kan du heller ikke bli trukket forskuddstrekk(skatt) men fordelen blir innbrettet og du må betale skatt ved likningsoppgjøret.

Det finnes bare klasse 1 og 2.

Hvis du kjøper bilen privat skal du skrive kjørebok Dato - Fra gateadresse - til gateadresse - formål med reisen og bedrift/person du besøker - antall kilometer.

Kilometer skal innebrettes som lønn på deg i selskapet, og utbetales.

Du kan også sende regning på kilometer til selskapet, men det gjelder samme regler med kjørebok og innberettning.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

av Dag Arne Svenskerud1

Med bruttoinntekt i  kalkulatoren menes vel  hva jeg tjener i dette firmaet?  Har  jobb ved siden av dette AS'et. Tjener ingenting i dette firmaet enda ivertfall.

Det jeg har er en varebli klasse en. Finnes det flere klasser enn 1 og 2? klasse 2 er lastebil.

Jeg blir ikke MVA registrert i år ivertfall.

Kan jeg trekke fra kilometergodtgjørelse på selvangivelsen eller blir det en regning jeg sender firmaet?

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Dag Arne

Firmabil

Kjøper du bilen i selskapet skal du skattlegges for fri bil.

Beregning av skatt på fri bil kan du sjekke på vedlagte link: 

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/105-kalkulator/908-beregn-firmabilskatten.

Fordelene ved å kjøpe bilen på selskapet, er at du kan utgiftsføre alle utgifter på bilen på selskapet, driftstoff, forsikringer, reperasjon osv.

Næringsdrivende kan få fradrag for moms på biler, men dette gjelder kun for varebiler klasse 2 og større biler. Ddufår ikke fradrag for personbiler og varebiler klasse 1, selv om slike biler er til bruk i virksomheten.

Fradraget for moms for varebil kl 2 og større biler gjelder alle kostnader. Det gjelder moms ved kjøp, leie eller leasing av bilene, og det gjelder vedlikeholds- og driftsutgifter. Forutsetningen er at bilene er til i bruk i momspliktig virksomhet, enten til å frakte personer eller varer.

Privatbil

Kjøper du bilen privat får du kilometer godtgjørelse for all tjenestekjøring.

Inntil 10.000 Km sats kr. 4,10

Over 10.000 Km sats Kr. 3,45

Passasjertillegg Km sats kr. 1,00

Det er krav om at du skriver kjørebok:

Dato - Fra gateadresse - til gateadresse - formål med reisen og bedrift/person du besøker - antall kilometer

Du kan ikke føre noen form for kostander på bilen i regnskapet.

Så her må du gjøre en beregning om hva som er mest lønnsomt for deg.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen.