avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AMJO
CONTRIBUTOR ***

Eiendel/avskrivning

av AMJO

Hei.

Jeg er litt i stuss på hvordan jeg skal føre følgende. Vi har fått levert en eiendel med verdi på 50.000,- Eiendelen har en levetid på 10 år og skal nedbetales over 12 mnd. Vi blir fakturert månedlig.

Registrerer jeg eiendelen og avskriver utifra hele anskaffelsesverdien på 50.000,- og fører de månedlige innbetalingene mot en 65** konto?

7 SVAR 7
AMJO
CONTRIBUTOR ***

av AMJO

Hei igjen. 

Såklart, da har jeg det 🙂 Tusen takk for raske tilbakemeldinger.

Jeg ønsker å føre blåsekjøleren mot 1250 og regner med det er ok å avskrive med 10 år her også.

Avskrivning gjøres mot konto 6010 og eiendelskontering er satt opp med saldogruppe d (Navngitt: Inventar, kjøkkenutstyr og maskiner)

Mvh

Anna-Maria

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Så bra, du kan fint bokføre dette på konto 1250 inventar også, og avskrive mot konto 6010 Avskrivninger transp.midler, maskiner og inventar

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Du må få en faktura fra din leverandør med totalbeløpet.

Så føres dette inn som eiendel.

Så har dere en nedbetalingsplan med leverandør.

Dessverre kan du ikke motta en faktura med beløp 1/12 hver måned. Det blir feil i regnskapet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

AMJO
CONTRIBUTOR ***

av AMJO

Hei og takk for rask tilbakemelding.

Så det kan ikke faktureres månedlig som en "leasing avtale"?

Utifra det du sier skal da faktura på totalbeløpet føres mot eiendelskonto og de månedlige utbetalingene føres mot en 65** konto?

Mvh

Anna-Maria

av Jørn Karlsen

Hei

Nei det kan ikke faktureres på lik linje som leasing, så lenge du kjøper eiendelene.

Når du kjøper eiendelen, så bokføres fakturaen slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 1xxx (riktig eiendels konto)

Alle eiendeler som kjøpes for over kr. 15.000 eks. mva skal føres i balansen som en eiendel og avskrives.

(dette gjelder også samlet investering)

Det er flere regler på hvor mange år en eiendel skal avskrives over. eks. bil minimun 5 år. Data utstyr minimun 3 år.

Så legges det inn en eiendel i eiendelsregisteret, hvor du så får automatisk avskrivning over levetiden som du skrev 10 år.

Om 10 år er riktig, kan jeg ikke svare på da du ikke har skrevet hvilken type eiendel dette er.

Avskrivningen kan du velge å bokføre hver måned eller en gang i året.

Da krediteres eiendelskontoen og debet på konto 6010 Avskrivninger.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

AMJO
CONTRIBUTOR ***

av AMJO

Hei Jørn og takk for oppklaring.

Det gjelder en stor blåsekjøler, vil den kunne avskrives over 10 år?

Og stemmer det med skattemessig avskrivning i saldogruppe d (evt. lineær avskriving)

Og de månedlige utbetalingene føres mot en 65** konto?

Tusen takk 🙂

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎07-12-2020 14:11 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei

Går en blåsekjøler under kategorien Maskiner og anlegg, så er det konto 1200 Maskiner og anlegg

Da er 10 år riktig avskrivning.

I Visma eAccounting er det mulighet for lineær avskrivning, og ikke saldo avskrivning.

Når du bokfører denne fakturaen så bokføres den slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld Kr. 50.000,-

Debet 1200 Maskiner og anlegg 50.000,-

Er du MVA pliktig fører du fradrag for MVA.

Når du så legger inn eiendelen, legger du inn beløpet eks. MVA hvis du har fradrag for MVA.

Når du så betaler avdrag fører du det slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2400 Leverandørgjeld (del betaling)

Du skal ikke bokføre noe av dette mot 65xx konto.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen