avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Pixxit
CHAMPION *

Eiendeler

av Pixxit

Jeg har aldri avskrevet noe før men skal gjøre det nå. Skulle til å legge det inn som en eiendel, men har støtt på ting jeg ikke kan. 

Når jeg velger "nytt kontooppsett eiendeler" må jeg fylle ut følgende: 

Saldogruppe: A?

Eiendelskonto: 1290 ? 

Avskrivningskonto: 6050 ? 

Gevinst ved avgang: 3881 ? 

Tap ved avgang: 7881? 

Jeg har ett ENK som har kjøpt utstyr for å leie ut eller bruke selv, ikke for salg. Jeg har gjettet meg til at det må være andre driftsmidler for jeg får det ikke til å passe noe sted. Jeg er usikker på saldogruppe, jeg gjetter at det må bli A? det er snakk om kameraer med styring og annet til konferanser. Har jeg valgt riktige kontoer? Følte dette ble over mitt hode. 

Jeg må jo også legge inn selve eiendelen og da lurer jeg på Jeg er MVA pliktig, skal summen på eiendelen jeg skriver inn være inkludert MVA? (under an skaffelsesverdi) 

Er levetid noe som er fastsatt eller skal jeg skrive det jeg tror? 

Hva skal jeg velge under første avskrivning, og hva er "avskrive til restverdi?"

Takk på forhånd. 

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Når du bokfører eiendel på konto 1290 Andre driftsmidler, så spør systemet om du vil opprette eiendel.

Du må i dette tilfelle opprette egen eiendels kontering. Se vedlegg,

Pixxit
CHAMPION *

av Pixxit

Topp det har jeg gjort. Jeg har bokført det på 1290, men det ligger ikke i eiendelslista. 

Må jeg legge det inn manuelt for å at det blir avskrevet? 

Er levetid noe man gjetter, eller finnes det fastsatte rammer for det? 

Det er det står "anskaffelsesverdi", er det med eller uten mva? 

Hva skal skrives inn under avskrivning? (første avskrivning, sist avskrevet, bokført verdi og avskrive til restverdi...? 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du legger inn beløpet som er bokføre på eiendels kontoen. Er det fradrag for MVA. Så da skal beløpet være eks. mva.

Så legger du inn den eiendels konteringen du selv har opprettet.

Avskrivninger

Du finner informasjon på den ikonet foran avskrivinger. Om hvor lang levetid (antall år) dette skal avskrives over.

Informasjonen der er minimum levetid. Så må du vurdere hvor mange år dette har levetid.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen