avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

JENNY83
CONTRIBUTOR *

Eieren av konto tok ut penger han lånte inn for noen år siden. Bokføring.

av JENNY83

Hei, driver familie enkeltperson foretak, trenings senter. Alt er registrert på far soden 2005: konto osv, sønnen overtok for en periode, byttet org nmr men kontoen sto alltid på faren. Det gikk ikke med sønnen så måtte vi omregistrere tilbake til han far fra 1,01.20, nytt org nmr igjen. Det er regnskapsfirma som han betalte til for å kjøre regnskap, stadige problemer og høye kostnader ble det hele veien, ingen kontakt med dem nå. Jeg (kone) uten økonomisk bakgrunn overtok regnskapet og vi begynte med eAccounting for par år siden. 

Spørsmålet er: i 2019 lånte eieren av bedriften og konto penger inn i selskapet, dette ser jeg på utskriftene fra banken men finner ingen steder i regnskapet. I 2020 tok han dem tilbake. Regnskapsmessig ser jeg eneste vei å bokføre dem på er som privatuttak foreløpig siden jeg ikke finner den på noen saldolister men det føles feil ut, det er ikke noe han er tjent og skal betale mye skatt for, det er de samme summene, hans private penger som gikk inn og ut, han har ikke tjent dem. Hva kan jeg gjøre her for å slippe å betale så mye skatt nå. 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Som du skriver så blir dette som et privat innskudd og uttak, som føres på konto 2060 privatuttak.

Så føres ved årsavsluttningen pr. 31.12. hver år konto 2060 Privatuttak over til konto 2050 Annen egenkapital.

Dette er kun balanse føringer, og påvirker ikke resultatet.

Som eier av ENK, skatte eier som privatperson på resultatet pr. år.

Resultatet ser du som du sikkert vet i resultatrapporten.

Har du ført alle inntekter å utgifter på ENK, så er dette resultatet og dette han vil skatte av i tilegg til evt. annen inntekt, og fradrag på sin private skattemelding.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen