Mine områder
Hjelp
Anders Myklebost
CONTRIBUTOR **

Endre bokført faktura i 2017 til 2016

av Anders Myklebost

Hei!

Egentlig ferdig med mva oppgjøret for Nov/Des, men gjorde en feil i Januar hvor jeg bokførte en faktura datert 28/12-2016. Faktura gjelder alkoholsalg, så litt avgjørende at den havner i 2016.

Har bankintegrasjon, og faktura er da automatisk bokført i 2017.
Hvordan korrigerer jeg denne?

Om jeg legger inn faktura på nytt med riktig dato, og stopper utbetaling i nettbank, så er jeg ikke sikker på hvordan jeg korrigerer den som allerede er bokført.

Greit nok å lage et manuelt bilag hvor jeg snur faktura som allerede er betalt, men ser ikke helt hvordan jeg bokfører faktura som blir lagt inn på ny.

EA vil vel ha meg til "å peke" på et tall fra bankhendelsene, og den aktuelle hendelsen er jo allerede bokført.

Litt knotete skrevet, men håper noen kan hjelpe meg her.

Mvh
Anders

2 SVAR 2
Godkjent løsning
Anders Myklebost
CONTRIBUTOR **

av Anders Myklebost

Tusen takk Jørn!

Lagde kredittnota først, og EA kjedet disse sammen uten å sende til nettbank. Fantastisk.

Anders

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Anders

Når du bokfører en inngående faktura med dato og legger inn faktura dato 28/12-16, så skal denne legge seg i des-16, og har ingen ting med når den blir betalt.

For å rette dette bokfører du en ny faktura med dato 28.12.2016 halt lik fakturaen du mottok. Så bokfører du en kreditnota med dato i 2017, så har du fått fjernet kostanden i 2017.

bruk samme daktura nr å både fakturaen og kreditnotaen, slik at det er tydelig at disse går mot hverandre.

Da har du fått kostanden og MVA fradraget i 2016, og nullet ut bilaget i 2017.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen