avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Marianne Aakre
CONTRIBUTOR *

Endring av avskrivning

av Marianne Aakre

Spørsmål ang. avskrivning.

Jeg har regstrert div. eiendeler med månedlig avskrivning. 
I februar solgte vi en bil, men salget ble ikke ført etter den månedlige avskriviningen var skejdd. 

Hvordan får jeg endret avskrivningene som ikke skulle vært gjort?  Kan den reversers ved at jeg oppretter ett manuelt bilag? 
Når ett salg skjer midt i en måned, kan denne måneden avskrives? 

Mvh.

M.Aakre

2 SVAR 2
Marianne Aakre
CONTRIBUTOR *

av Marianne Aakre

Jeg har et spørsmål når det gjelder endring av eiendelskonto.

Vi kjøpte en ny bil i januar, for denne har jeg opprettet en ny konto 1231, dette gjorde jeg ved å lage kopi av 1230, den nye kontoen fikk derfor med samme eiendels konto "varebiler, lastebiler ol. (c)" 

Denne eiendelskonteringen har standard avskrivning mot 1230.

Jeg har nå oppretter en ny eiendelskontering, (kopi av standarden som går mot 1230), hvor jeg setter eiendelskonto til 1231. Den skattemessige avskrivningen peker begge til eiendelskonteringene «Saldogruppe C»

Når jeg deretter går inn på eiendelen og bytter til den nye "eiendelskontoen" får jeg følgende melding:

"Avskrivning er gjort på eiendelen. Du kan ikke endre til en eiendelskonto som ikke tillater avskrivning"

Hvorfor får jeg at den nye eiendelskonto ikke tillater avskrivning. Det er en avkryssings boks for «skal ikke avskrives», hadde denne vært krysset av hadde jeg skjønt meldingen, men denne er altså ikke krysset av.

Jeg tenkte jeg kunne opprette manuelle korrigeringsbilag for de avskrivninger som var skjedd mot 1230 til 1231, og automatisk få dette korrekt fra og med nå hvis jeg fikk byttet til den nye eiendelskonto jeg har opprettet.

Så er mitt spørsmål er hvordan får jeg til dette?

Mvh.

Marianne Aakre

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Mariann

jeg ville ført avskrivning for den måneden jeg har solgt bilen også.

Hvis du har ført feil, så kan du opprette et mannuelt bilag for å rette dette.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen