Mine områder
Hjelp
Bjørn-Toni
CONTRIBUTOR ***

Endring av bokført lønn utført før nytt skattekort

av Bjørn-Toni

Heisan

Jeg trenger hjelp med en liten korrigering. Selskapet jeg jobber for betaler på etterhånd både for times ansatte og fast ansatte. Dvs arbeidet som ble gjort i desember 2020 har jeg bokført og utbetalt 10. january 2021. 

Dette gjorde jeg også denne gangen. Men så ble jeg oppmerksom på at man skal innhente nye skattekort før man betaler ut første lønn i det nye året. Når jeg så gjorde dette så viste det seg at 5 stykk skulle hatt endrett skattetabell. 

Hvordan løser jeg dette nå? 
Korrigerer jeg Januar? Hvordan i såfall?

Mvh.,

Bjørn-Toni 

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Har du utbetalt lønnen ?

Du kan annullere lønnsslippene, hente skattekort, og kjøre lønnen på nytt.

Har du allerede utbetalt beløpet, så kan det være at de ansatte får mindre utbetalt, Da vil de skylde deg penger.

Da kan du legge inn forskudd på de ansatte slik at beløpet blir trukket på neste lønns kjøring.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Bjørn-Toni
CONTRIBUTOR ***

av Bjørn-Toni

Heisan Jørn

Lønnen er utbetalt ja. 

Hvordan kan jeg kalkulere hva som hadde vært riktig lønn for januar og som må justeres for februar?
Manuell kalkulering fra min side? De har tabell trekk. 

Vil dette ha noen påvirkning på a-meldingen for januar eller rettes "alt" i februar a-meldingen?

Mvh., 
Bjørn-Toni 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du annullerer lønnen for januar og kjører den på nytt med riktig skattekort. Da ser du på de lønnslippene differansen, om de har fått utbetalt for mye eller for lite.

Har de fått for lite, utbetaler du differansen.

Har de fått utbetalt for mye, så legger du inn lønnsart forskudd med beløpet de fikk for mye utbetalt.

Forskuddet som blir trukket blir bokført på konto 1571 Lønns forskudd.

Så etter at lønnskjøringen for februar er kjørt. må du lage et manuelt boksføringbilag, flytte saldo fra konto 1571 Lønnsforskudd til konto 2600 Forskuddstrekk

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen