for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Fra juli har jeg latt eAccounting overta fra et annet system, og ifm føring av saldobalanse ved oppstart opprettet jeg en ny konto '6920 - Diverse data' uten mva-kode. Har deretter bokført noen bilag mot denne kontoen, for juli og august.
Nå ser jeg at jeg likevel har krav på mva-fradrag for disse kjøpene.
Antar jeg først må redigere kontoen, for å velge kode 02 (inngående mva høy sats), og deretter inn og korrigere mva-kode på hvert av bilagene? Men må jeg også opprette korrigeringsbilag, for å få trukket ut mva-delen og ført denne på konto 2710?
Mvh Espen
Løst! Gå til løsning.
Hei.
Det som bestemmer om du har lov til og ta fradrag for mva er om selskapet ditt er mva-registrert. Varen må også være kjøpt i Norge.
Hvis selskapet ditt er det så kan du ta fradrag for mva for kostnader knyttet til denne kontoen.
Dette gjøres ved og opprette et korrigeringsbilag. Korrigere mva-koden på det opprinnelige bilaget utgjør ingen forskjell slik at det skal du ikke gjøre. Se link under for hvordan du oppretter et korrigeringsbilag.
Husk og legge på momskode 2 på konto 6920.
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Korrigere-bilag/ta-p/28619
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.