Mine områder
Hjelp
EspenS
CONTRIBUTOR ***

Endring av mva-kode for en konto

av EspenS

Fra juli har jeg latt eAccounting overta fra et annet system, og ifm føring av saldobalanse ved oppstart opprettet jeg en ny konto '6920 - Diverse data' uten mva-kode. Har deretter bokført noen bilag mot denne kontoen, for juli og august.

Nå ser jeg at jeg likevel har krav på mva-fradrag for disse kjøpene.

Antar jeg først må redigere kontoen, for å velge kode 02 (inngående mva høy sats), og deretter inn og korrigere mva-kode på hvert av bilagene? Men må jeg også opprette korrigeringsbilag, for å få trukket ut mva-delen og ført denne på konto 2710?

Mvh Espen

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei.

Det som bestemmer om du har lov til og ta fradrag for mva er om selskapet ditt er mva-registrert. Varen må også være kjøpt i Norge.

Hvis selskapet ditt er det så kan du ta fradrag for mva for kostnader knyttet til denne kontoen.

Dette gjøres ved og opprette et korrigeringsbilag. Korrigere mva-koden på det opprinnelige bilaget utgjør ingen forskjell slik at det skal du ikke gjøre. Se link under for hvordan du oppretter et korrigeringsbilag.

Husk og legge på momskode 2 på konto 6920.

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Korrigere-bilag/ta-p/28619