Mine områder
Hjelp
Arne Torp
CONTRIBUTOR **

Etter bokføring av årsresultat gjenstår beløp på 2050

av Arne Torp

Jeg har fulgt veiviseren for årsavslutning og gjort slik det er sagt:

Overført fra 2060 til 2050 (2060 står i 0)

Bokført årsresultat (K2050 D8800) 

Ser at etter at jeg har gjort det, står det igjen et beløp i minus på 2050. Skal dette korrigeres, eller skal jeg bare la det stå der?

Ser også at jeg har et mindre beløp stående på konto 1509 - Ikke reskontroførte kundefordringersom har vært der siden jeg gikk over til eAccounting. Er dette noe som skal justeres og i så fall hvilken motkonto skal jeg bruke?

Takk for hjelp

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Siden jeg ikke ser dine rapporter, så kan jeg ikke svare på om det er riktig.

Men det høres riktig ut.

Se på balanserapporten og post udisponert resultat om det der står kr. 0,- . Gjør det det, så er det nok riktig.

Konto 1509 Ikke reskontro førte fordringer.

Dette var fordringer som dine kunden skulle betale til deg. Så kontoen burde gå i null etter en tid

Så du bør gå Igjennom kontoen, og finne ut av hva denne kontoen inneholder.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Arne Torp
CONTRIBUTOR **

av Arne Torp (Oppdatert ‎22-01-2021 10:32 av Arne Torp )

Udisponert resultat står på 0, så da går jeg utifra at dette stemmer 🙂

Når det gjelder 1509, så ser det ut til at dette er en følgefeil på et manuelt bilag jeg har fra da jeg gikk over til eAccounting.

Dette er sånn den står i balanserapporten for 2020:

Balanserapport 2020Balanserapport 2020

Har kun én føring på 1509 og det var da jeg gikk over til eAccounting og har ført mot utestående fra kunde i det forrige programmet. Balansen i rapporten er 0, men det gjenstår 299,19 på 1509.Manuell føring i 2017 - Differanse er 0Manuell føring i 2017 - Differanse er 0Her er det originale bilaget:

1509-3jpg.jpg

Kan jeg nulle ut denne på en måte?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du ikke vet hvilken kunde som skylder deg de 299,19, så er det så lite beløp så du kan godt føre de bort.

jeg ville da ført det slik:

Kredit 1509 Ikke reskontro førte fordringer

Debet 7830 Konstaterte tap på fordringer (men slett mva koden, siden du ikke har noen informasjon om hvilken kunde dette er )

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Arne Torp
CONTRIBUTOR **

av Arne Torp

Takk for hjelp! Da, blir det ryddigere i systemet

Arne

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det skjønner jeg, bra å få bort slike små summer.

God helg.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen