for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei,
Har nettopp blitt mva registrert og må etterfakturere mva fra forrige faktura som gjorde at jeg overstiget 50 000,-
Åssen gjør jeg dette? På ny kundefaktura står det artikkel / artikkelnummer men vet ikke hvordan jeg burde gjøre det for at det blir riktig.
Hjelp? 🙂
Løst! Gå til løsning.
Hei Nina
Du kan flytte beløpet fra konto 3020 til 3120 eller omvendt, ved å gå til regnskap - Biagsoversikt og manuelt bilag.
Viktig at du da brujer mva kode ingen avgift.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei Jørn. Har samme problem som Nina beskriver. Så jeg kan altså flytte beløpet fra konto 3120 til konto 3020? har du mulighet til å forklare litt mer hvordan dette gjøres? med et eksempel? Jeg skal flytte 45000kr fra 3120 til 3020.
mvh Dag
Hei Dag
Har du fakturert uten mva, og skal etter fakturere mva, så bør du kreditere fakturaen og sende ny faktura med mva.
Hvis du bare skal flytte konto mellom kontoer, så går du på manuelt bilag og legger inn konto 3120 debet og konto 3020 debet.
I forhold til bruk av systemet må jeg be deg kontakte support. Siden faglig forum kun er ment for faglige spørsmål innen lønn og regnskap.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Det er mulig å lage en kreditnota uten mva og så en ny faktura med mva. Dette er akseptert av Skatteetaten, Men jeg ser i tidligere innlegg at det er foreslått å opprette et eget produkt som skal brukes til etterfakturering av mva. Dette blir helt feil da motparten vil få en faktura som ikke kan være grunnlag for vedkommendes mva-fradrag, blant annet fordi mva-beløpet ikke er spesifisert. Jeg mener at følgende er beste løsning:
- Man oppretter en ny faktura til kunden. På linje 1 bruker man samme produktnummer og mva-kode som på fakturaen som er sendt før mva-registrering, men setter minus foran beløpet. Det beregnes da ikke mva av dette beløpet. Beløpet må være det samme som grunnlaget det skal etterfaktureres mva for
- Så oppretter man linje 2 som må være et produkt hvor det beregnes mva med samme beløp som over.
- I tillegg må det spesifiseres på fakturaen at det gjelder etterfakturering av mva
- På fakturaen er nå mva-beløpet spesifisert samt korrekt grunnlag + at sluttsummen er kun mva-beløpet som skal betales.
En siste liten presisering: Det som faktureres før mva-registreringen, skal faktureres uten mva. Men dette er unntatt omsetning, dvs at det skal på post 1 i mva-meldingen og ikke i post 7. Hvis man bruker konto 3120 som blir foreslått i ulike sammenhenger, kommer det på post 7 i mva-meldingen, noe som ikke er riktig.
Hei
Dette kan gjøres på flere måter men jeg syntes den beste måten er følgende:
Opprett en ny faktura på kunden.
På linje 1 bruker man samme produktnummer og mva-kode som på fakturaen som er sendt før mva-registrering, men setter minus foran beløpet. Det blir bokført på konto 3120 og beløpet havner da i post 7 i mva meldingen,
I linje 2 som må være et produkt med samme beløp, som det da blir beregnet og lagt til mva. Dette produktet skal da føres til konto 3000 og havner da i post 3. i MVA meldingen
Da får kunden ny faktura og skal betale bare MVA beløpet, men har da grunnlag for mva betalingen.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Dere bør også fjerne innlegget hvor dere foreslår å opprette et nytt produkt som heter MVA osv, da blant annet mottaker vil få en faktura som vedkommende ikke kan bruke for å føre mva-fradrag i sitt regnskap.
Hei
Jeg skal gi beskjed til de på support om at de endrer dette.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Tror det også er verdt å nevne at følgende for nedenfor punkt så kreves det at antall varer settes til minus (-) og ikke beløp da dette ikke er mulig i Visma eAccounting. Når antall varer settes til minus (-) så beregnes også beløpet negativt og beregningen både for beløp og MVA blir korrekt.
På linje 1 bruker man samme produktnummer og mva-kode som på fakturaen som er sendt før mva-registrering, men setter minus foran beløpet. Det blir bokført på konto 3120 og beløpet havner da i post 7 i mva meldingen,
Tusen takk Reidun!! Dette burde absolutt oppdateres i den offisielle guiden som ikke er gjort når jeg sjekket nylig... Jeg kom over denne support saken ved flaks og her antar jeg mange gjør feil og kunde får ikke mulighet til å avregne MVAen som er feil.
Hei
Jeg gir beskjed til support slik at artikkelen endres.
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei Jørn
Jeg har et ENK som selger både avgiftspliktige og avgiftsfrie tjenester. Før mva-registreringen kom i orden sendte jeg ut noen fakturaer inkl. mva. Disse ble deretter kreditert i sin helhet, nye fakturaer eks. mva ble sendt ut, og når mva.-registreringen var i orden ble mva.-beløpene etterfakturert. Alt dette ble gjort i Visma eAccounting etter denne oppskriften: http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Salg/Etterfakturere-MVA-/
Problemet nå er at driftsinntektene på kontoene 3020 og 3120 vises feil i systemet. Salgene hvor mva. ble etterfakturert står nå oppført som avgiftsfrie, men disse er jo egentlig avgiftspliktige.
Hvordan får jeg rettet opp i dette?
På forhånd takk for hjelpen!
Mvh Nina
Hei
Henviser til artikkel i mamut Community, hvor dette er beskrevet:
http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Salg/Etterfakturere-MVA-/
Det er mulig å sende en faktura med kun MVA. For å gjøre dette må du legge opp en ny artikkel, opprette en faktura og føre et manuelt bilag. Les mer for detaljert beskrivelse.
Dersom du har sendt ut en faktura til en kunde uten mva, og nå trenger å sende en faktura kun med mva kan du gjøre følgende:
1. Opprett en artikkel i artikkelregisteret som du kaller for f.eks. «MVA». Den skal ha en mva-fri artikkelkontering.
2. Opprett en kundefaktura til kunden der du bruker artikkelen i forrige steg. Beløpet på denne skal kun være mva beløpet.
3. Gå så inn på Regnskap – Bilagsoversikt – Nytt manuelt bilag. Opprett et bilag der du debiterer salgskontoen mva-fakturen ble ført mot, og krediterer mva kontoen for utgående mva.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.