avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Faktura fra ikke mva pliktig enk

Min datter har en neglsalong og hun er MVA reg. En ny negletekniker har begynt hos henne. De deler bankkonto, for å  kunne bruke samme bankterminal/bookingsystem etc, men hun er ikke ansatt. Negleteknikeren vil fakturere min datter. Men siden hun akkurat har startet, er hun ikke mva pliktig. Siden hun bruker samme kassasystem som min datter, blir kunden belastet MVA, som min datter da beholder inntil negleteknikeren passerer 50.000, da vil hun fakturere oss for MVA frem til da. 

Skal jeg bokføre innkommende faktura fra henne uten mva som 4500, dvs. 4510 som jeg lager uten MVA kode? Når fakturaen etterhver kommer for MVA frem til 50.000,- hvordan bokfører jeg den?

Takk for hjelp!

1 SVAR 1
Highlighted

Sv: Faktura fra ikke mva pliktig enk

Hei Nils

Slik jeg ser det så er det din datter som står for alt salget og omsetningen og da er dette mva pliktig.

Den andre personen er da som innledi arbeidskraft, og fakturerer for den omsetningen som hun såt for.

Hun skal inntil hun har passert omsetning på kr. 50.000,- fakturere din datter uten mva. Så kan hun etterfakturere mva etter at hun er mva registrert.

Så før hun er mva registrert fører du i din datters regnskap denne fakturaen på konto 4500 Fremmedytelser og underentrepriser uten fradrag for mva.

Når hun blir mva registrert bruker du fortsatt samme konto 4500 med da med fradrag for mva.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen