Mine områder
Hjelp
Eirik Myhr
CHAMPION *

Faktura fra norsk NUF, men med utenlandsk valuta

av Eirik Myhr (Oppdatert ‎10-11-2020 14:43 av Eirik Myhr )

Hei,

Jeg stusser på hvordan jeg skal føre denne fakturaen (se vedlegg).

Det er programvare bestilt fra en utenlandsk leverandør, men fakturaen kommer fra et norsk org-nummer. Allikevel er den fakturert med US dollar?

Da jeg kjøpte programvaren i utviklerens nettbutikk, oppga jeg mitt org-nr, slik at MVA ikke ble lagt på summen, da jeg tenkte at jeg skulle betale import-MVA av dette. Altså for å unngå at det blir dobbelt opp med MVA.

Men skal jeg i det hele tatt betale import-MVA når det kommer fra et norsk org-nummer? Det står på fakturaen "No VAT liability in buyer's country" - hva betyr dette?

Og blir det bare kluss når jeg skal legge import-MVA på fakturaen, men fakturaen opererer med US dollar? Kan jeg rett og slett bare føre med norske valuta (kr 1863,99) på fakturaen også, for å unngå å gjøre dette unødig komplisert? Jeg har aldri blandet inn en annen valuta i regnskapet før, bare brukt NOK. Så jeg vet ikke hvordan det blir når en faktura plutselig har US dollar, og utbetalingen min er i NOK. Merk at dette var en "direktebetaling" på nettbutikk, det var altså aldri noen faktura før betalingen var gjennomført.

11 SVAR 11
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er en del utenlandske selskap, som også har registrert selskap i Norge.

Da sender de faktura fra Norge, og kan da bli MVA registrert i Norge.

Syntes det er litt merkelig at de fakturerer dere i USD.

De er registrert i Brønnøysund og er MVA registrert.

I utgangspunktet skulle de fakturert i NOK, med 25% MVA.

Så anbefaler deg å sjekke med leverandøren. Du finne også opplysninger om selskapets regnskapsfører på Brønnøysund registrene.

Hvis ikke må du bokføre dette med Import MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen,

Takk for svar.

Slenger inn et relatert spørsmål.

Denne fakturaen her er også i USD, men der er det ikke noe norsk selskap.

De har riktignok spesifisert NORWAY VAT 25% på $42.

Er det slik å forstå at det ikke hjelper meg noen ting at de oppgir Norway VAT på $42..?

Skal jeg fremdeles bokføre hele beløpet på $210, og føre import-mva oppå dette igjen?

Slik at det i realiteten blir dobbelt opp med mva?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Fakturaen du la ved i går, er et Norsk selskap, de er registrert i Brønnøysund. De er også registrert i MVA registeret. Men ikke fakturert med MVA.

Jeg stusser litt over at de sender faktura i USD, når det er fakturert i et Norsk Org. Nr.

Hvis det er en annen faktura, hvor det er spesifisert Norsk MVA, og selskapet ikke er registrert i Norge, sender du fakturaen i retur og ber om faktura uten MVA. 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr (Oppdatert ‎11-11-2020 10:17 av Eirik Myhr )

Vedr. hvorfor den første fakturaen mangler MVA:

En del utenlandske utviklere av software, der man kjøper rett fra utviklerens nettside, lar deg legge inn org.nummeret ditt (de kaller det ofte VAT.no.) ved checkout. Da blir MVA trukket fra kjøpssummen slik at jeg får en faktura uten mva, og selv kan føre import-mva. Det fungerer jo helt fint.

Så det som overrasket meg var at de hadde et norsk-registrert selskap (fakturaen fikk jeg på epost først etter jeg hadde gjennomført kjøpet i nettbutikken). Jeg endte opp med å bare føre import-MVA for den allikevel, dette var jo hensikten egentlig.

Den siste fakturaen er også allerede betalt (den trekkes automatisk en gang årlig), men jeg skal ta kontakt med dem og be dem om å fakturere uten MVA neste gang. Så får det heller bli litt dobbelt opp denne gangen.

Takk for svar!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er mange som håndtere dette feil.

Dette blir ingen kostnad for deg. Så du må da enten føre det slik det er, eller kreve ny faktura/bilag.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen,

Så du mener jeg *ikke* trenger å føre import-mva på den siste fakturaen?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Nei jeg hadde ikke gjort det. 

Føre MVA kun en gang. 

Hvis du får et bokettersyn, så får du forklare situasjonen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Takk for råd.

Men kan jeg bruke deres "Norway VAT" på $42 USD til å trekke fra MVA selv da..?

Eller bør jeg bare føre den "flat" og uten MVA-kode?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dette må du avgjøre selv, men de har belastet deg for Norsk MVA. Så jeg ville nok ført fradrag for MVA for betalinger som er gjort på nett.

Hadde jeg fått faktura, som jeg skulle betale. Ville jeg sendt fakturaen i retur og bedt om faktura uten MVA. Før jeg betalte den.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Supert, tusen takk for tips og råd!

Er litt læringskurve dette her siden jeg er ganske nylig mva-registrert. Og da blir jeg jo også mer forvirra når det gjøres en del feil rundt omkring. Setter pris på at jeg kan poppe inn på forumet her og få svar såpass raskt.

Jeg tar også kontakt med leverandørene slik at dette blir riktig i framtiden. 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig. 

Gjør det, lykke til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen