Mine områder
Hjelp
Turid Torbergsen
CONTRIBUTOR *

Fakturadato i desember og betalingsdato i januar

av Turid Torbergsen

Jeg har mottatt en faktura som er datert 31.12 og som skal betales i januar. Skal den bokføres i 2019 eller 2020? Hvordan gjør jeg det i forhold til bankavstemming dersom den skal bokføres på regnskapet for 2019?   

Hva med andre fakturaer som kommer i løpet av 2020, men som gjelder 2019

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Fakturaer med dato i 2019, skal bokføres med fakturadato i 2019, da blir de stående som leverandør gjeld pr. 31.12.19. Dette er helt normalt. Og kostnaden kommer da i resultat regnskapet i 2019.

Så kommer betalingen i 2020, gjelden blir da betalt, men et har effekt på resultatet i 2020, da det bare er føring i balansen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

EDINorge
CONTRIBUTOR ***

av EDINorge

Hei Jørn Karlsen jeg har sammen, hva trenge å gjøre med ubetalt fakturaer. Dette fakturaer er betalt på Januar.

S87oEVyPr4.png

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Litt usikker på hva du mener.

Tenker du på om de skal stå som ubetalt pr. 31.12.2020 ?

Fakturaer som ikke er betalt gjelder både utgående og inngående fakturaer skal stå som ubetalt, så lenge de ikke er betalt.

Alle disse fakturaene er nye (fra slutten av 2020) som da vil komme til å bli betalt i 2021.

Har du derimot fakturaer som er gamle eks. fakturaer fra sommeren 2020 som ennå ikke er betalt, kan du overveie å føre det til tap på fordringer. Da får du tilbake MVA fra staten.

Men da er det følgende krav for å kunne føre disse som tap på fordringer.

1. Det må være sendt 3 betalings påminnelser til kunden

2. Eller kunden er sendt til inkasso

3. Kunden er gått konkurs

Men dine ubetalte fakturaer er av nyere dato, så de skal bare stå som ubetalt pr. 31.12.20, dette er penger du har tilgode fra dine kunder.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen