Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Fakturadato

Hei

Jeg har 2 fakturaer som jeg har glemt å føre som hører til forrige (oppgjort) mva periode. Kan jeg sette fakturadato et par dager frem slik at mva kommer på neste periode, eller er det helt ulovlig? Tenkte jeg skulle slippe å angre mva oppgjøret.

Mvh Gerd Johansen

3 SVAR 3

Re: Fakturadato

Hei Gerd

Du kan godt endre datoen, slik at bilaget kommer i neste periode, ingen ting i loven som sier at du ikke kan gjøre det.

Anbefaler deg å låse perioden du har sendt inn MVA for, da vil du få varsling hvis du forsøker å føre bilag med dato på lukket termin.

Gå til: Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger

Bokføring låst til og med, velg siste mnd. for innsendt MVA.

Da sikrer du at du ikke bøkfører bilag i en periode du har sendt inn MVA for.

med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Jeg må bare spørre deg her, Jørn Karlsen. Hva grunnlag har du for å si at dato kan endres i bokføringa slik at bilaget kan komme i neste periode???

Lovverket sier meget klart i fra at du skal levere MVA-oppgaven med tall fra den terminen MVA-oppgaven gjelder. Dokumentasjonen/tallene skal være utstedt i aktuell termin. En faktura som hører til august, som du ikke har bokført før du kjører MVA-oppgaven, må du likevel bokføre med rett dato, og sende inn tilleggsoppgave for den aktuelle terminen. Hva man selv gjør er en annen sak, Jørn Karlsen, men lovverket sier faktisk dette veldig klart! Så slik jeg oppfatter svaret ditt så er det veldig misledende!

Se mval. §15-9 med tilhørende referanser.

Skatteetaten har en veldig konsekvent reaksjon hvis de oppdager MVA som skulle vært innberettet på en tidligere MVA-termin - de nekter fradragsrett! Så er det snakk om større beløp er det faktisk risiko for å tape mye ved å sende tall i feil termin.

Sak fra Sticos:

https://www.sticos.no/portal//Nyheter/TabId/91/ArtMID/483/ArticleID/274/Feilperiodisering-koster-.aspx

Hei Nina

Du har helt rett, og er beløpet stort, så bør en absolutt bokføre det i ritkig periode og sende en endringsoppgave.

Er det et lite beløp ville jeg ført det på neste periode og fått mva fradraget i neste periode. 

Dette gjeder fradrag, slik det er kunden og ikke staten dette går utover, men ikke mindre viktig for det.  Ii en del regnskapssystemer, så lukker man perioden, og fradraget havner i neste periode, og kommer på neste regnskapsperiode. Men i eAccounitng går ikke det.

Jeg har selv jobbet som økonomisjef og hpndter mindre beløp på denne måten. Hatt bokettersyn og forklart hvorfor dette ble gjort, og fikk ingen merknad.

Men Viktig at beløpet er av mindre karakter.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen