for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei
Hvis jeg skal viderefakturere utgifter for en kunde, hva er riktig bruk av konto?
Det er ofte det er kjøpt privat, så må først ta kostnaden inn i firmaet. Hvilken konto er riktig? Tenker ikke direkte reiseutgifter her, mer hvis det er andre ting som det blir lagt ut for.
Hvilket kontooppsett er riktig ved fakturering?
Når det gjelder reiseutgifter så er det ofte at jeg sender en reiseregning fra meg privat til mitt ENK, det føres mot 7140.
Når jeg fakturerer evt reisekostnader med en reiseregning fra mitt firma til kunde, det er da riktig å lage et produkt som er mot salgskonto 3020 (mva) og 3120?
Hei
Kan det være riktig å feks opprette en konto 4390 som brukes mot varer som skal viderefaktureres som et utlegg?
Så man skal bruke 3120/3020, og ikke 3100/3000? Defineres det som tjeneste og ikke vare det man kjøper som er et utlegg som igjen viderefaktureres?
Hei
Innkjøp av varer kan du opprette egen konto og føre på konto 4390.
Du kan føre reiseutlegg der også. men det normale er å føre dette på konto 7140 Reiseutgifter ikke oppgavepliktig.
Viderefakturering av reiseutgifter skal bokføres på konto:
3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri (hvis du ikke er MVA pliktig)
3020 Salgsinntekt tjenester, avg. pliktig,høy sats (hvis du er MVA pliktig
Men videre fakturering av varer skal bokføres på konto
3000 Salgsinnt. handelsvarer, avgiftspliktig, høy sats (hvis du er MVA pliktig
3100 Salgsinntekt handelsvarer, avgiftsfri (hvis du ikke er MVA pliktig.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei
Siden du har ENK, så fører du private utlegg ved kjøp på Kredit 2060 Privatuttak
Reiseutgifter:
Kredit 2060 Privatuttak
Debet 7140 Reiseutgifter ikke oppgavepl.
Når du fakturerer dette skal det faktureres og bokføres på konto
3020 Salgsinntekt tjenester, avg. pliktig,høy sats (hvis du er MVA pliktig-
Når du videre fakturerer reiseutgifter skal du bruke den MVA satsen som du har på andre varer og tjenester. Normalt 25%. Selv om kvitteringene har en lavere sats.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei
hvis det er utlegg som skal viderefaktureres som ikke er reiseutgifter, hvilken konto er det riktig å bruke da?
Hei
Reiseutgifter som skal fakturerer skal bokføres ved opprettelse av fakturaer på konto 3xxx
Varer på konto 3000 Salgsinnt. handelsvarer, avgiftspliktig, høy sats
Tjenester 3020 Salgsinntekt tjenester, avg. pliktig,høy sats
Kostanden fører du på andrekontoer.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Vil det være riktig å føre kostnaden på konto 3095? Da det kun er rent utlegg som faktureres rett ut til kunde som et utlegg?
Hei
Du må ikke føre kostandene på konto 3xxx, det er kun inntekter som skal føres på 3xxx kontoer.
Hvis ikke blir din MVA-melding feil.
Reiseutgifter føres på konto 7140 Reiseutgifter ikke oppgavepliktig.
Vare kjøp føres på konto 4xxx Varekjøp
Når du videre fakturerer disse utgiftene skal inntekten føres på konto 3xxx
Når du fakturerer dette skal det faktureres og bokføres på konto
3020 Salgsinntekt tjenester, avg. pliktig,høy sats (hvis du er MVA pliktig.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.