avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

erl
CONTRIBUTOR *

Fast kjøregodtgjørelse / bilgodtgjørelse

av erl

Hei

Jeg eier og driver et aksjeselskap som er mva-registrert. For å slippe å føre kjørebok har jeg konkludert med at det enkleste er å utbetale en fast kjøregodtgjørelse som jeg skattes for og som selskapet betaler arbeidsgiveravgift for.

Kan jeg da enkelt og greit bare legge til lønnsart "fast lønn" på lønnsslippen (i tillegg til den vanlige timelønna) og med det beløpet som jeg skal ha i fast kjøregodtgjørelse? (og legge inn en kommentar om at det gjelder kjøregodtgjørelse)

Eller er det en annen måte dette heller bør håndteres på?

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du bruker lønn i Visma eAccounting, så er det en enkel lønnsmodul hvor det ikke er mulig å lage egne lønnsarter dessverre.

Men du kan utbetale samme beløpet på lønnsart: Honorar inkl. feriepenger

Den lønnsarten beregner ikke feriepenger, men beregner feriepenger og Skatt.

Du rapporter beløpet på feil A-meldingskode, men eller blir alt rett.

Så kan du evt. bytte til lønnssystemet Visma eAccounting Payroll. Som er et komplett lønnssystem, der du har denne lønnsarten og kan opprette egne lønnsarter.

Visma eAccounting Payroll er integrert med Visma eAccounting, slik at lønnsbilaget blir bokført automatisk i regnskapssystemet. Og har andre fordeler. blant annet kjører lønnen på alle ansatte samtidig. I stede for å kjøre lønn på en og en ansatt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

erl
CONTRIBUTOR *

av erl

Behovet vårt er fortsatt såpass avgrenset at jeg tenker det ikke er verdt å oppgradere til Payroll enda.

Hva betyr det når du sier at det blir feil a-meldingskode og har det noe å si?

Kan jeg eventuelt som alternativ bare legge til et ekstra antall timer som timelønn, som utgjør det beløpet for avtalt bilgodtgjørelse? (Selskapet betaler da litt mer i form av feriepenger for disse timene, men det er uansett snakk om småbeløp)

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

I utgangspunktet skal det rapporteres på riktig A-meldingskode. Slik at Skatteetaten ser hva som utbetales.

Men du kan øke lønnen så mye du vil i stede, eller bruke lønnsart Honorar inkl. feriepenger. 

Vanlig timelønn gir feriepenger, men det gjør ikke Honorar inkl. feriepenger.

Så du gjør ikke noe ulovlig på noen av disse alternativene.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen