Mine områder
Hjelp
Mette Paulsrud1
CONTRIBUTOR **

Feil fakturabeløp

av Mette Paulsrud1

Hei. Jeg holder på med årsoppgjøret og har 4 bilag jeg må ordne opp i. Det er ett par jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Jeg har sendt fakturaer og på den ene har jeg fått inn for mye og på den andre har jeg fått inn for lite. Hvordan bokfører jeg disse? Den jeg har fått for lite på får jeg ikke inn mer. Om jeg bokfører med beløpet jeg får inn så vil det jo stå igjen ett beløp. Hva gjør jeg med det? Og den jeg har fått for mye på, hva gjør jeg her? Pengene kom inn i 2016.

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Mette

Det er korrekt at du ikke får ført mot konto 1500 og 2400, men i stede må bruke konto 1509 eller 2409.

Hvis du ikke skal utbetale dette igjen, må du da føre beløpet mot en inntekt eller kostandskonto. der du ønsker å bokføre dette.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Mette Paulsrud1
CONTRIBUTOR **

av Mette Paulsrud1

Hei Nina. Takk for svar. Jeg merket at jeg ikke fikk bokført på 1500. Jeg gikk på kasse/ bank og la inn beløpet jeg har fått for mye på konto 1920 og bokførte på 1509. Tenkte at da er det greit. Men jeg må altså gjøre mer?

Nina Tenåsen
CONTRIBUTOR ***

av Nina Tenåsen

Du får ikke bokført på konto 1500 uten at det er en faktura der til å matche beløpet. Så den for mye betalingen må du uansett bokføre mot kto 1509.

For å få beløpet vekk derfra, siden du ikke skal utbetale disse, så kan du enten matche mot den fakturaen du ikke får mer på (hvis det er samme kunde), eller så må det bokføres som ekstra inntekter (finn en konto i 3000-serien som passer best).

Slik ville i alle fall jeg gjort det.

Jørn:

Det er forøvrig et ønske fra meg til Visma at det skal være mulig å føre mot leverandører og kunder uten at det nødvendigvis er en faktura å føre mot. En 1509 eller 2409 konto kan fort bli uoversiktelig.

Det hender jo at man dobbeltbetaler, blingser på beløp mm. Da skal det etter min mening, og praksis i andre regnskapsprogrammer, være mulig å vise denne differansen på den respektive kunde- eller leverandør-reskontro uten at det enten må føres på konto 1509/2409!

Feilbetaling som er lavere enn fakurabeløp kan vi kalle for delbetaling, så da kommer differansen fram, men burde vært en mulighet begge veier..

Mette Paulsrud1
CONTRIBUTOR **

av Mette Paulsrud1

Hei Jørn. Tusen takk for svar. Ja det har hjulpet. Jeg har kun ett spørsmål til og det er på de pengene jeg har fått for mye på fakturaen. Dette er penger jeg skal ha da jeg fakturerte for lite. Jeg skal ikke betale disse ut igjen. Skal de fortsatt bokføres på konto 1509? Jeg føler at konto 1500 blir riktig?

Mvh

Mette Paulsrud

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Mette

Mange spørsmål og skal forsøke å svare deg.

Får du inn for mye, må du føre differansen på konto 1509 Ikke reskontroførte fordringer.  Brukt test så du ser hva dette er senere.

Så skal du utbetake dette igjen, da fører du kredit 1920 og debet 1509.

Får du forlite betalt, får du spørsmål om dette er en delbatelinge eller om du vil føre øversavrunning. 

Så kommer det an på beløpets størrelse.

Er det stort beløp og du ikke får inn dette, kan du velge å gå til handling og tapsføre dette (da skal du ha purret kunden 3 ganger, eller sendt saken til inkasso.

Evt kan du lage en kreditnota på dette beløpet.

Håper jeg fikk svart på dine spørsmål.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen