avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AAATTT
CONTRIBUTOR **

Feil i mva-melding, hvilke tall skal jeg bruke i visma eaccounting?

av AAATTT (Oppdatert ‎27-05-2018 16:38 av AAATTT )

Jeg holder på med årsavslutningen for 2017, og ser nå på mva-meldingen for november og desember 2017. Jeg har ikke fylt inn opplysninger i mva- meldingen på visma eaccounting før jeg sendte inn momsoppgaven på altinn, men ser at jeg må gjøre dette nå inne i visma eccounting før jeg  gjør ferdig årsregnskapet. 

Nå ser jeg at jeg har gjort feil på mva-meldingen som jeg sendte inn til altinn for november og desember 2017. Når jeg fyller inn skjemaet om mva-melding inne i visma eaccounting nå, skal jeg da fylle inn de tallene som er riktige, eller skal jeg fylle inn de tallene som sto på mva-meldingen jeg sendte inn på altinn? Det som er feil er at jeg har opplyst om 4000 kr for mye i omsetning, slik at jeg har betalt 1000 kr for mye i moms.

Jeg må uansett levere korrigering på denne momsoppgaven til altinn, men for at jeg skal klare å levere inn årsregnskapet, hvilke tall skal jeg bruke i mva-meldingen inne i visma eaccounting da?

4 SVAR 4

av Jørn Karlsen

Hei

Det enkleste er å sende inn mva-melding fra eAccounting. har du sendt inn manuelt i Altinn, Må du gjennomføre mva-melding i eAccounting, og ikke krysse av for sendt til Altinn.

Skal du sende inn ny og korrigert mva-melding. så må du i Altinn krysse av for korrigerings oppgave slik at den du nå sender er den som gjelder.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AAATTT
CONTRIBUTOR **

av AAATTT

Jeg har  levert mva- melding for november og desember 2017 gjennom altinn.

Jeg har ikke bokført mva-melding i visma eaccounting. 

Må jeg bokføre mva-melding i visma eaccounting for å ta årsavslutningen?

Jeg skal levere  korrigeringsmelding til altinn, men  jeg  gjør ikke dette før jeg tar årsavslutningen.

Skal jeg da når jeg bokfører mva- meldingen i  visma eaccounting nå fylle inn de tallene som var i den mva-meldingen jeg allerede har levert til altinn (men som det var litt feil med)? Siden dette er jo tall som  går igjen senere i regnskapet når det står  hva jeg har betalt i mva osv.

Eller skal jeg skrive inn de rette tallene i mva-meldingen i visma eaccounting, men da blir jo dette feil med beløpet senere i regnskapet når jeg betaler mva. 

Altså, må tallene i mva- meldingen jeg bokfører i visma eaccounting stemme overens med mva-meldingen som jeg leverte i altinn (når det jeg leverte til altinn var feil)?

Når jeg bokfører mva-melding i altinn nå så må vel den være nøyaktig samme tall som det jeg leverte til altinn. Så får jeg heller ta korrigeringen senere?

av Jørn Karlsen

Hei

Du må bokføre og sende inn mva-melding for hele året i eAccounting før du gjør ferdig årsoppgjøret.

Tallene i ditt regnskap, inkl. mva regnskapet og kontoene skal stemme. Og det gjør det ikke hvis du gjør korrigeringer etter årsoppgjøret.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Det enkleste er å sende inn mva-melding fra eAccounting. har du sendt inn manuelt i Altinn, Må du gjennomføre mva-melding i eAccounting, og ikke krysse av for sendt til Altinn.

Skal du sende inn ny og korrigert mva-melding. så må du i Altinn krysse av for korrigerings oppgave slik at den du nå sender er den som gjelder.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen