avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Jorgei
CONTRIBUTOR **

Feil innbetaling, dobbel innbetaling

av Jorgei

Hei.

Jeg har en case hvor Kunden er fakturert for 449,- for en vare fra meg. Denne kostet veil Kr. 499,- og kunden betalte inn 499,- 14 desember. Ved en feiltakelse betalte datteren til denne kunden inn samme beløpet (499,-) grunnet misforståelse de to imellom - også dette 14 desember.

15 desember overfører jeg Kr. 499,- til datteren for feilinnbetalingen, og etter avtale med kunden betaler jeg samme dag Kr. 50,- (for mye innboet av kunde) til datteren.

Med ovennevnte så er banken riktig hos meg, men jeg får ikke til å avstemme inn/ut betalingene - kan jeg få et oppsett på hvordan jeg bør føre dette?

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Den første innbetalingen fører du mot kunde fakturaen.

Dobbelt betalingen på kr. 499,-kan du føre mote konto 1509 Ikke reskontroførte kundefordringer.

Så fører du utbetalingen også mot konto 1509 Ikke reskontroførte kundefordringer

Da går konto 1509 i null.

De 50 kr. henger jeg dessverre ikke helt med på hvorfor du har utbetalt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jorgei
CONTRIBUTOR **

av Jorgei

Først takk for god forklaring på dobbelbetalingen. Så ser jeg at jeg har forklart den første problemstillingen for dårlig. Skal prøve å rette det her:

Kunden har betalt inn Kr. 499,- for en vare som var på kampanje til 449,- (der kommer de 50,- fra). Så ville kunden at de 50,- bare skulle overføres til datteren som gjorde dobbelbetalingen. Men da tenker jeg at løsningen er at jeg avstemmer kundebetalingen (499,-) mot faktura (449,-) i tillegg til kr 50,- mot 1509. Så avstemmer jeg utbetalingen av 50,- også mot 1509 og da går den fortsatt i 0.

Hæres det ut som en løsning?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Ja det høres riktig ut.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen