Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Feil saldo på konto 3100

av Anonymous

Trenger hjelp til korrigere saldo på konto 3100.

Kort fortalt:

- Faktura opprettet. Faktura skulle ikke vært opprettet i utgangspunktet og var et forsøk på å fikse en annen sak.

- Opprettet kreditnota for å nulle ut.

- Tapsførte faktura -> noe jeg absolutt ikke skulle gjort.

- Korrigerte tapsføringen mot salgskonto ref. denne beskrivelsen fra supportartikler: "Her må tapsbilaget reverseres. Gå til Regnskap – Bilagsoversikten – Finn bilaget. Klikk på "korriger bokføring" på tapsbilaget og huk av for konto 7830. Før det så over på salgskontoen som var brukt på fakturaen. Ta også med eventuelle mva- kontoer. Da skal tapet ha gått i "null"." 

Konklusjon; Beløpet fra tapsføringen ligger igjen i saldo på konto 3100 - hvordan får jeg korrigert dette uten at det påvirker noe annet i balansen/på resultatet?

Vedlegger klipp på hvordan saldo ser ut nå.

24 SVAR 24
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Irene

Så bra, hvis det skulle være noe så ta gjerne kontakt med oss.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk så langt. Jeg har gjort en avtale med Visma SmartAccounting og håper at jeg finner ut av det med en konsulent derfra.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Irene

Snakket med tenkisk, og etter hva jeg skjønner venter de på tilabkemelding.

Som konsulent kan jeg bistå deg, er det tenksik feil i systemet, så er det gratis. Er det brukerfeil, så koster det kr. 700,- pr halvtime.

Ønsker du bistand så send en mail til consult@visma.com, så vil vi ta kontakt med deg og avtale tid.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Teknisk ba meg igår om å gi beskjed hvilken konto som skulle krediteres, som jeg skriver i mld over. Utover det kan de ikke hjelpe... 

Jeg er basically stuck med feil saldo på den ene eller andre kontoen.

De ber meg avslutningsvis å kontakte faglig forum fordi de ikke har regnskapskompetanse.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Irene

Jeg skal høre med de på teknisk, hva som har gått galt, og evt. hvordan de retter dette.

Det er mulig å kjøpe konsulenttjenester hos oss, hvor vi logger oss inn i ditt system, og bistår deg. Dette koster kr. 700,- pr. halv time.

Men først bør vi høre hva tenkinsk har funnet ut av din case.

Så du hører enten fra teknisk eller meg.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎06-09-2018 12:11 av Turi M Sorensen VISMA )

Hei igjen,

Jeg har en supportsak gående med teknisk ang. konto 1500 som påvirker dette som vi prøver å nøste opp i her. [Ticket 129004]

Pga. denne feilføringen ved starten av året på fire innbetalinger som ble registrert uten tilknytning til faktura, men som jeg allikevel klarte å føre mot konto 1500 (noe som egentlig ikke skal være teknisk mulig, men som ble gjort), har jeg en overskudds-saldo på kr 68.752 som ikke kan matches mot en konto.

Teknisk kan hjelpe meg med å løse opp konto 1500-problemet med å debetere beløpet mot at jeg sier hvilken konto som skal krediteres. Sannsynligvis bør konto 3100 krediteres og da skal saldo på begge disse kontoene være ok.

MEN, opp i alt dette rotet sitter jeg da igjen med minus på konto 1509 på samme beløp. Hvordan kan jeg få dette til å forsvinne og nulle ut kontoen uten at beløpet havner et nytt, feil sted?

Har du mulighet til å logge deg på med en supportkode fra meg eller hvordan skal jeg kunne få hjelp til alt dette?

Legger ved en hovedboksutskrift for konto 1509 også, så har du vel antakelig hele bildet?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei! Er det mulig å fjerne PDF- og bildevedleggene fra denne saken som er løst? De kom plutselig opp i et generelt Google-søk etter mitt navn. Jeg har ikke så lyst at innholdet i disse vedleggene skal være offentlig søkbare. Noen som kan hjelpe?

av Turi M Sorensen

Hei Irene

Du kan selv fjerne vedleggene du vil ha bort ved å trykke på de 3 prikkene i høyre hjørne av innlegget, velge Rediger svar, og så fjerne det som ikke skal være der

redigere innlegg.JPG

Mvh
Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Beklager, nei det fungerer ikke.

Ved å trykke Rediger så kan jeg bare endre på teksten i innlegget - ikke fjerne vedleggene som er lastet opp. Det finnes ingen steder jeg kan se disse vedleggene i redigeringsmodus. Annet forslag til løsning? 

av Turi M Sorensen

Hei igjen

Du må velge de av innleggene dine som inneholder vedlegg, trykke på rediger, og så ligger vedleggene under teksten:

redigere innlegg_02.JPG

Med vennlig hilsen
Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg gjør jo det. Jeg velger et innlegg som har vedlegg, men det er ikke tilgjengelig for fjerning når jeg har trykket Rediger. Se vedlagte video. 

Jeg er innlogget med min egen bruker.

av Turi M Sorensen

OK! Jeg skjønner. Jeg skal se nærmere på dette i forhold til redigereing av egne innlegg. I mellomtiden har jeg slettet alle vedlegg jeg fant på denne tråden

Mvh

Turi M Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk, det var fint.

Jeg var ikke klar over at innholdet i vedleggene kunne komme opp i søk på Google, og et par av dem viste informasjon om en tredjepart. Takk for hjelpen.

av Turi M Sorensen

Bare hyggelig. 

Om det er sensitivt innhold i vedleggene bør man uansett ikke laste det opp her heller, da dette er en åpen side for alle som er logget inn i vårt community. Da er det bedre å ta kontakt med oss pr mail, slik at vi kan opprette en sak her hos oss, som du kan sende vedlegg til.

Med ønsker om en fortsatt god dag!

Mvh
Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du går på det bilaget som har original bilaget, og ser på bilde, så kan du trykke Koble fra. Bilde blir koblet fra og du finner det igjen i Innkjøp - Bilde vedlegg

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, 

Takk for svar. Jeg mener ikke i selve eAccounting.

Jeg mener HER på denne support-saken på nettsiden til Visma Community som tydeligvis ligger offentlig. Kan jeg/dere fjerne alle vedlegg fra denne saken eller fjerne saken fra nettet som sådan?

Den er nemlig søkbar i Google og man kan laste ned mine PDF-vedlegg direkte fra Google-resultatet.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎06-09-2018 12:13 av Turi M Sorensen VISMA )

Irene her,

Jeg brukte 1900 som "betalingskonto" for å få dette til i utgangspunktet, men det har bare blitt rot. Nå har jeg overført til 3100 og konto 1900 er i null.

Men, det ser ikke riktig ut på konto 3100. Vedlegger hele transaksjonslisten.

Jeg kan gjerne opprette en slik engangs supportkode, så kan du logge deg inn og se selv? 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Randi

Ut fra hva jeg kan se, så har du en saldo på 1900 Kasse, på samme beløp er det riktig ?

Hvis ikke kan du overføre kasse beløpet til 3100, så skal det gå i null.

usikker på hva du har gjort, og ikke så lett å se siden jeg ikke ser hele rgnskapet ditt.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎06-09-2018 12:10 av Turi M Sorensen VISMA )

Joda, kundekontoen gikk i null - se vedlegg kundekonto.jpg.

Men, saldo på konto 3100 ble doblet.... se vedlegg dobbel_3100.jpg

Jeg måtte koble kreditnota mot en "betaling" (ikke sant?) og da ble det minus på den kontoen... vedlegg feil_kassekonto.jpg

Konto 1500: De to ovennevnte transaksjonene gikk mot hverandre på konto 1500 - så der var det ingen endring.

Konto 7830: Ble ikke berørt (og skulle ikke bli det heller)

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Irene.

Det var veldig fint, summerte opp de forskjellige kontoene du har ført på og du har følgende saldo på disse bilagene på dine 3 konti.

1500 Kundefordringer Kr. 68.752-

3100 Salgsinntekt handelsvarer, avgiftsfri Kr. 68.752,-

7830 Konstaterte tap på fordringer kr. 0,-

Har du på kunde nr. 10018 en åpen post på kr. 68.752,- ?

I såfall lager du en kreditnota på denne kunden på kr. 68.752,-, så vil kundekontoen gå i null, og du får riktig saldo på alle de 3 kontoene.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen