avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

solversen
PARTNER

Feilberegnet arbeidsgiveravgift

av solversen

Hei,

Vi har overtatt regnskapet selv, fra regnskapsfører fra 1.7.18. Har lagt inn inngående saldo på hovedbokskonti, reskontro og lønnsarter på denne datoen.

Vi oppdager at en av de ansatte, i perioder i 2016, 2017 og frem til juni 2018 er registrert med feil kommune og det har blitt beregnet AGA med 14,1 % i stedet for 5,1 %. Jeg har nå summert opp grunnlaget for beregningen for disse månedene og funnet differansen mellom det som er betalt og det som skulle vært betalt. Jeg er nå usikker på hvordan jeg bør registrere dette i Mamut. Skal jeg gå via lønnsregistrering eller bør jeg bokføre dette rett i hovedbok? Dette bør vel komme med på en tilleggs- eller korreksjons a-melding?

5 SVAR 5

av Jørn Karlsen

Hei

Her må du reversere alle de lønns kjøringene som er med feil AGA, og kjøre de på nytt etter at kommunen nr er endret.

Så må du sende inn nye a-meldinger for alle månedene.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

solversen
PARTNER

av solversen

Høres fornuftig ut, men det blir vel vanskelig å reversere lønnskjøringer som er utført i et annet system? Vi overtok fra 1.7.18., men inngående saldo lagt inn på denne datoen.

av Jørn Karlsen

Hei

Det stemmer, da må du inn i det gamle systemet og endre der. Noe som kan skape trøbbel med A-meldinger.

Du kan evt ta en Telefon til A-ordningen og sjekke med de. Om du kan sende inn dette på papir.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

solversen
PARTNER

av solversen

Hva tror du om følgende metode?

1. Jeg legger inn kommunenummeret som ble brukt feil i tidligere lønnskjøringer på personalkortet til "Eva".
  2. Jeg registrerer lønn på henne nå i februar med negative tall på lønnsartene som det er beregnet feil aga på.
  3. Jeg tar lønnskjøring inkludert innsending av a-melding.
  4. Jeg endrer kommunenummer på hennes personalkort, og overstyrer AGA-beregning.
  5. Jeg registrerer ny lønn på henne for februar, med de samme lønnsarter og positive beløp.
  6. Jeg tar ny lønnskjøring for februar, og sender a-melding som kommer i tillegg til den som allerede er sendt.
  7. Jeg kjører normal lønn i slutten av februar, sender a-melding, også denne kommer i tillegg til de andre.

Tror du dette kan medføre riktig resultat?

av Jørn Karlsen

Hei

Slik jeg har forstått deg så gjelder dette flere år, og vil fraråde deg å gjøre dette siden dette er over flere år.

Du må dessverre rette opp dette pr. måned og år. Slik at det blir rapportert riktig AGA grunnlag pr. måned og år. Hvis ikke vil ikke Skatteoppkreveren kunne avstemme dette.

Du kan evt sjekke dette med Skatteetaten.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen