avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR *

Feilført importerte varer for videresalg

Jeg importerer elbiler, som jo er momsfrie i Norge, for videresalg. Jeg har ført innkjøpene på konto 1460, men ser nå at de vel skulle være ført på konto 4400, må dette rettes opp i eller kan det være slik? Eventuelt, hvordan retter jeg det?

5 SVAR 5
Highlighted

Sv: Feilført importerte varer for videresalg

Hei

Dette må rettes opp, så du må lage et korrigeringsbilag. slik at du får ført dette på riktig konto.

Hvis du lar beløpet stående på konto 1460, så er dette en varebeholdning, og du har ingen kostnader i regnskapet, og får da feil resultat.

Så du må bokføre følgende:

Kredit 1460

Debet 4400

Bilene du har på lager pr. 31.12.18 skal stå på konto 1460, så dette er en korrigering du må gjøre i årsavsluttingen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Mange takk for det, nå var jeg litt rask da jeg korrigerte dette, så jeg korrigerte også et par innkjøp av hjul etc innkjøpt i Norge over på konto 4400. Slike varer skal vel kanskje egentlig på konto 4360, bør det endres på nytt eller vil ikke det ha noe å si?

Highlighted

Hei

Ja det er viktig at innkjøp som du bokfører på 4400 ikke blandes med konto 4360, siden disse kontoene ikke er samme type konto. Så det ville jeg endret.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Jeg har gjort samme feil med føring i kontoserie 1400 i stedet for 4000. 
Kan jeg kjøre et samlet korrigeringsbilag (kreditt 1400 - Debet 4000) for totalsummen eller må det kjøres for hvert enkelt innkjøp?

Highlighted

Hei

Du kan flytte hele saldoen fra konto 1400 til konto 4000. Skriv bilagstekst at du har flyttet hele saldoen og fra og til dato.

Denne føringen skal da være uten mva, hvis du har før fradrag for mva når du førte de opprinnelige bilagene.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen