avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Filip Sørensen
CONTRIBUTOR *

Fergekort

av Filip Sørensen

Hei, har kjøpt fergekort der man setter inn et viss beløp og bruker dette hver gang man bruker ferga.

Kvitteringen viser bare at man har satt inn penger, og hver gang man bruker kortet får man en kvittering som viser at man har brukt kortet og der først kommer mva frem.

hvordan skal jeg bokføre detter kjøpet?

Mvh Filip Sørensen

12 SVAR 12
GunBev
CONTRIBUTOR *

av GunBev

Hei!
Henger meg på denne tråden her. Vi fører regnskap for eit transportfirma. Er fakturert autopass - forskotsvis betaling, mva-fritt - for samtlege bilar. Ved månadsslutt får i avrekning med mva-spesifikasjon for alle turer. All bruk av autopass er med andre ord brukt i næring - ingen privat bruk. 
Vi overtok denne rekneskapen ved nyttår. Forskotsfakturaen for autopass er tidlegare ført på konto 6750 utan mva.
Bør vi korrigere dette? Korleis fører vi mva-spesifiskasjonen?

av Jørn Karlsen

Hei

Konto 6750 er ikke en standard konto, men vil mene den er feil.

Konto 1749 Andre forskuddbetalte kostnader er en mer riktig konto når dere forskuddsbetaler for Autopass., og føres sa uten MVA.

Ved måneds avregningen blir føringen slik:

Kredit 1749 Andre forskuddbetalte kostnader (uten mva)

Debet 7140 Reiseutgifter ikke oppgave pl, med MVA fradrag. (hvis det er spesifisert på kvitteringen)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
GunBev
CONTRIBUTOR *

av GunBev (Oppdatert ‎18-02-2021 09:54 av GunBev )

Godtar

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Filip

Svaret du fikk er riktig. Men beklager at jeg ikke tok med selve føringen.

Du sier at det er MVa på kr. 50,- Men ikke på selve innskuddet på kr. 5000,- Men når du bruker fergen, så får du en kvittering på kostanden hvor det er spesifisert mva.

etter loven har du ikke lov å føre fradrag for MVA hvis dette ikke fremkommer av kvitteirngen.

Da føres det på den måten jeg forklarte.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 7140 Reiseutgifter.

Debet 2710 Inngående mva, høy sats

Men her må du skille på hav som det er mva på og ikke. og kun føre fradrag for MVA beløpet som er spesifisert.

Når reisene er foretatt må du korrigere konto 7140 reiseutgifter ikke oppgave pliktig. For hver kvittering for MVA beløpet.

Kredit 7140 Reiseutgifter ikke oppgave pliktig

Debet 2710 Inngående mva, høy sats

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Pippi
CONTRIBUTOR **

av Pippi

Hei!

Hvordan føres dette når forskuddsbetalte beløpet er over 15000,-, Som forskuddsbetalt på balansekonto?

Skjønner føringen av mva i ettertid.

I samme slengen, kan ikke en kvittering kobles til et prosjekt? 

av Jørn Karlsen

Hei

Du skriver at du har bokført dette på balansen konto.

For å gi deg riktig svar, må jeg få vite hvordan du har ført det forskuddsbetalte beløpet på kr. 15.000,-

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Pippi
CONTRIBUTOR **

av Pippi

Hei!

Helt ny på regnskapsføring, det er tidligere ført av regnskapsbyrå, men de har brukt ulike kontoer 😕

Skal rette opp dette. Vi betaler inn ca 800 000kr i forskudd fordelt på året til ferge, transportfirma.

Etterhvert som det brukes får vi en mva spesifikasjon. Hvordan skal denne mva spesifikasjonen føres? Som kvittering?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan da føre forskuddsbetalingen på konto 1480 Forskuddsbetaling til leverandører (varekontrakter/prosjekter) Uten fradrag for MVA.

Når du da mottar kvitteringen med MVA spesifikasjon fører du de slik:

Kredit 1480 Forskuddsbetaling til leverandører

Debet 7140 reiseutgifter ikke oppgavepliktig med MVA kode 02 inngående MVA, høy sats (hvis det er 25% mva på kvitteringene)

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Einar74
CONTRIBUTOR **

av Einar74

Hei Jørn

Mitt firma har også forskuddsbetalt fergene  og har bokført betalingen på konto 4000?

Skulle dette vert før mot konto 7140, og så bokføre de mot 2710 når du får kvittering. som kommer i posten noen dager etter på 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er korrekt.

Ferge kostnader føres mot konto 7140 Reiseutgifter ikkeoppgave pl.

Konto 4000 er konto for varekjøp for videre salg.

Så må du passe på om den ansatte som kjører denne bilen benytter dette abonnementet på privat kjøring. Da skal han innberettes som skattepliktig fordel på de beløpene som er private.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Filip Sørensen
CONTRIBUTOR *

av Filip Sørensen

Hei, dette besvarte ikke spørsmålet mitt noe særlig.

Jeg har kjøpt et fergekort 01.11 hvor 50kr var for selve kortet, og jeg har satt inn 5000kr på dette kortet. kvittering viser mva for 50kr og innskudd 5000kr

Hvordan bokfører jeg dette kjøpet/innskuddet? skal det opprettes en "kassa-konto" for dette kortet? Ingen MVA på innskuddet av 5000kr på kvittering.

Men når jeg reiser med denne fergen bruker jeg kortet og et beløp på kr423,50 blir trukket av dette kortet, og jeg får en kvittering som viser herav mva 38,5. 

Hvordan skal jeg regnskapsmessig behandle kjøpet/innskuddet av pengene på selve kortet?

Mvh Filip Sørensen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Filip

Viktig her er å skille på hva som evt. er privat reiser og firmareiser. (det er kun firmareiser som er skatte frie for de ansatte.

kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 7140 reiseutgifter ikke skattepliktige.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut As

Jørn Karlsen