avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anonymous
Ikke relevant

Feriepenger i Visma eAccounting Lønnslipp

av Anonymous

Hei

Vedrørende feriepenger og lønnslipp.

Vi har en ansatt som har 5000 i adm per måned. Personen skal ha feriepenger for 2017.

5 dagers uke, 10,2 % (diff 1 dager -1/22 måneds tillegg)

Lønnslipp: 

Feriepengerfjorået...................... ...............................................23 351,80
Fastlønn............................................ ............................................5000,00 (tabelltrekk)
Ferietrekk trekk (i lønn for ferie)..............................................5000,00 (tabelltrekk)

Sum: ..............................................................................................23351,80
Skatt:...........................................................................................         0
Totalt...............................................................................................23351,80

Blir dette riktig føring  i Visma eAccounting? 

Takk for snarlig svar!

Mvh

ingrid

5 SVAR 5

av Jørn Karlsen

Hei Ingrid

Dette er nok feil vil jeg tro.

Hvis en ansatt får 23.351,- i periepenger, så vil jeg tro at han har høyere fast lønn enn kr. 5.000,-.

Er de 5.000,- kr. et tillegg i forhold til fastlønn ?

Hvis en ansatt kr eks. 30.000,- i fastlønn, og et tillegg på kr. 5.000,- hver måned så skal feriepengene se slik ut ved utbetaling.

Fastlønn kr. 30.000,-

Adm tillegg kr. 5.000,-

Feriepenger 33.660,-

Ferietrekk 21/22 Kr. 28.636,36

Sum utbetalt Kr. 40.023,64

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn

Vedkommende jobber på timebasert lønn (betales etterskuddsvis hver måned), og har fast tillegg adm på kr 5000 hver måned. 

Ingrid

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Ingrid

Siden den ansatte har timelønn, skal du ikke legge inn noe ferietrekk.

Da skal lønnen se slik ut.

Feriepengerfjorået................ 23 351,80
Fastlønn................................... 5000,00 (tabelltrekk)

Det er ikke normalt å trekke ferietrekk av faste tillegg (men det er opp til deg)

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Glad_i_Visma
CHAMPION ***

av Glad_i_Visma

Hei Jørn, 

Jeg forstår ikke det med feriepenger. 

Jeg skal ansette meg selv i eget selskap for 1-2 måneder. 

I følge loven blir det ingen OTP. Eneste tilleggsavgift for selskapet blir arbeidsgiveravgift på 14,1%. 

Et eksempel:

Lønn samlet 2 måneder brutto= 43 000kr

Lønn per måned= 21 500kr

Arbeidsgiveravgift per måned= 3 031,5 kr

Skattetrekk/ Forskuddstrekk per måned (gitt 26% skatt)= 5 590kr

a. Hva blir feriepenger? 

b. Siden dette er lønn for 2018, og feriepenger skal utbetales i 2019, hvordan bokfører jeg avsetting på feriepenger ut fra grunnlaget over i Visma e-Accounting?

av Jørn Karlsen

Hei

Vet ikke hvilket av Visma sine systemer du bruker. Men bruker du eAccounting eller Mamut. Så vil jeg anbefale at du fører lønn i lønnssystemet.

Da får du ferdig beregnet Arbeidsgiver avgift og feriepenger, samtidig som dette blir automatisk ført i ditt system. Og du sender a-melding direkte til Altinn.

Er det lønn nå for 2018, så skal ikke disse utbetales før i 2019, eller hvis du slutter kan de utbetales når du slutter.

Hvilken sats du bruker på feriepenger er opp til deg så lenge du ikke har en tariffavtale i bedriften. Lovpålagte feriepenger 10,2%, men du kan også bruke satsen 12,0%

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen