Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Feriepenger over 60

av Anonymous

Hei,

Jeg skal opprette lønnslipp med utbetaling av feriepenger til en ansatt over 60.

I lønnslippen ligger det inne fastlønn, feriepenger ekstra uke, feriepenger fjoråret samt ferietrekk. Vi har 12% feriepenger og bruker da regelen 3/22 for å beregne trekk i lønn.

Skal det trekkes i lønn for ferieuke over 60? Hvordan skal dette i så fall gjøres i forhold til regler om skatt på den ekstra ferieuka?

3 SVAR 3
BRamberg
PARTNER

av BRamberg

Hei,

Det er helt riktig som du skriver.

Det skal trekkes for ferieuken over 60 år. Dvs. at ved bruk av regelen 3/22, så blir ferietrekket på 30 dager (istedet for 25 dager).

Og riktig, feriepenger over 60 år skal det trekkes skatt av. 

Jeg går ut ifra at dere bruker eAccounting, og på lønnsslipp så er det en egen lønnsart: Feriepenger, ekstra uke fjoråret, og her blir det trukket skatt (automatisk)

Capture lønn.PNG

Håper det var svar på dine spørsmål.

Mvh/ Bente Ramberg - Azets Smart Accounting
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vil det si at det skal kun trekkes 3/22 uavhengig om personen er over eller under 60?

Godkjent løsning
BRamberg
PARTNER

av BRamberg

Hei,

Ferietrekk 3/22 gjelder for 5 dagers uke og feriepengesats 12% - gjennomsnittlig virkedager pr. måned er 22 dager.

• Ferietrekket for person under 60 år vil være 25 dager : Månedslønn deles på 22 virkedager og ganges med 25 feriedager = sum ferietrekk.
  • Ferietrekket for person over 60 år vil være 30 dager:  Månedslønn delt på 22 virkedager og ganges med 30 feriedager = sum ferietrekk.

ferietrekk.PNG

Sjekk ut denne linken som gir mer utfyllende informasjon:

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Feriepenger-i-Visma-eAccounting-Lonnsl...

Mvh/ Bente Ramberg - Azets Smart Accounting